10 potravín, ktoré znížia váš stres a pocity úzkosti

bobulove ovocie

Trápi vás neustály stres a máte pocit, že nič nie je vo vašom živote tak, ako by ste si predstavovali? Ste neustále v jednom kole, napäté a plné úzkosti a myslíte si, že to tak už ostane navždy?

Mám pre vás dobrú správu, správnou výživou sa dokážete týchto pocitov zbaviť.

Existujú potraviny, ktoré vám dodajú dobrú náladu a sú aj dokonalými zdrojmi vitamínov, minerálov, stopových prvkov a všetkých potrebných živín pre vaše telo.

Vyberte si niektoré z týchto potravín a zaraďte si ich do svojich jedálničkov a potom už len pozorujte, ako sa cítite.

Samozrejme, že vás tieto potraviny nezbavia úplne vašich obáv a stresu, ale dokážu pomôcť znížiť ich účinky na váš organizmus.

V prípade, že trpíte nevysvetliteľnou úzkosťou, dokáže vám pomôcť aj terapeut, ktorý nájde príčinu vašich problémov, preto, ak cítite, že by vám mohol pomôcť, neváhajte ho kontaktovať. A silu terapie môžete podporiť konzumáciou týchto jedál.

Tu je 10 potravín, ktoré vám pomôžu so stresom a pocitmi úzkosti:

1. Orechy a semená

Orechy a semená sú zázrakmi naplnenými fytochemikáliami, minerálnymi látkami a esenciálnymi mastnými kyselinami. Pomôžu vám pri regulácii vašej hmotnosti a výskumy dokázali, že spomaľujú starnutie.
Doprajte si všetky druhy, pretože rôzne druhy orechov majú aj rôzny obsah živín.

Uprednostnite obyčajné neochutené a nesolené orechy, aby ste si do tela nepridávali nežiadúce a škodlivé látky. Presolené orechy zle vplývajú na váš krvný tlak a obličky.

Zdravé tuky, ktoré sa nachádzajú v orechoch a semenách sú pre váš organizmus zdrojom energie a pomáhajú aj pri zdravom trávení.
Obsahujú veľa vitamínov zo skupiny B, magnézium a vďaka nim znižujú stres a zmiernia stavy úzkosti a napätia.

2. Bobuľovité ovocie

Čučoriedky, maliny, ríbezle, černice a jahody sú úžasným zdrojom vitamínu C a antioxidantov, ktoré ochránia vaše telo pred stresom a zmiernia stavy úzkosti a vyčerpania.

Majú vysoký obsah vlákniny a nízky glykemický index. Ich pravidelná konzumácia prospeje vášmu srdcu a ochráni vás pred rakovinou. Vysoký obsah vitamínov ochráni aj vaše oči a kĺby.
Najlepšie ak ich budete jesť surové, pretože tepelnou úpravou strácajú vzácne živiny.

Postarajú sa o váš zdravý metabolizmus a budete mať dobrú náladu. Môžete si ich pridať do rannej kaše, alebo si ich pripraviť ako dezert po obede.

3. Zakysané mliečne výrobky

Jogurty, kefíry, acidofilné mlieka – všetky majú jedno spoločné, postarajú sa o prísun probiotík do vášho tela. Sú plné bielkovín, vápnika a fosforu.

Grécky jogurt je aj výborným zdrojom vitamínu A, ktorý podporí vašu imunitu a chráni oči.

Keďže v období menopauzy u žien dochádza k úbytku kostnej hmoty, je im odporúčaná každodenná konzumácia zakysaných mliečnych výrobkov. Postarajú sa o zdravé kosti, ochránia vás pred osteoporózou, posilnia vašu imunitu vďaka probiotickým baktériám a odbúrajú stres a napätie.

4. Strukoviny

K zdravým rastlinným bielkovinám patria strukoviny, určite si zaraďte do svojich jedálničkov: fazuľu, šošovicu, cícer, mungo fazuľky, alebo hrach.

Sú plné antioxidantov, magnézia a vitamínov skupiny B, hlavne vitamínu B6.
Ich pravidelná konzumácia vás upokojí a dodá vášmu telu veľa potrebných živín.

Strukoviny sú plné vlákniny, a prispievajú k správnemu fungovaniu mikrobiómu vo vašich črevách.

Sú výborné pri chudnutí a pomáhajú udržiavať tráviacu sústavu zdravú.

Vyskúšajte tento falafel z cíceru.

5. Banány

Banány disponujú látkami, ktoré ovplyvňujú vašu náladu. Sú zdrojom sacharidov, ktoré sú palivom pre váš mozog a svaly.

Tryptofán a vitamín B6 sa podieľajú na tvorbe chemických látok v tele, ktoré podporujú dobrý pocit. Tryptofán je aminokyselina, ktorá sa v mozgu mení na sérotonín a ten sa postará o vaše pozitívne naladenie.

Banány obsahujú veľa draslíka, sú bohaté na rozpustnú vlákninu a postarajú sa o vaše dokonalé trávenie.

Vyskúšajte tieto banánové lievance.

6. Vajcia

Vajíčka sa spájajú s výborným zdravím a prevenciou proti mnohým chorobám. Sú plné živín a majú priaznivé účinky na chudnutie.

Postarajú sa o zdravie vašich očí aj kostí a vplývajú aj na zlepšenie vašej pamäte.
Vajcia obsahujú veľa vitamínov skupiny B a hlavne vitamín B12, všetky sú dôležité pre vašu duševnú pohodu. Sú bohatým zdrojom vitamínov A a D a tiež fosforu, selénu a jódu. Železo a zinok rozhodujú o vašej hormonálnej pohode.

Zaraďte si ich do jedálničkov a pripravte si ich na všetky možné spôsoby.

7. Ryby

Všetky ryby a mäkkýše obsahujú zdraviu prospešné omega 3- mastné kyseliny, ktoré pomáhajú vašej koncentrácii a tiež vášmu mozgu. Pomocou nich sa vyhnete kardiovaskulárnym chorobám a vaše telo sa krásne uvoľní.

Ochránia vás pred demenciou a sú bohatým zdrojom antioxidantov. Mäkkýše sú plné železa, zinku a selénu, ktoré vám pomôžu vybudovať si silný imunitný systém.

Mastné ryby majú vysoký obsah vitamínu D, ktorý pomáha absorbovať vápnik a postarajú sa o vaše silné kosti, zuby a ochránia svaly.

Keďže obsahujú vitamíny skupiny B – hlavne B3, B6 a B12 pozdvihnú vašu náladu.

Losos, makrela, tuniak, sardinky, alebo pstruh, či zubáč by nemali chýbať na vašom stole.
Vyskúšajte si pripraviť tento recept lososa s paradajkami, určite si ho obľúbite.

8. Horká čokoláda

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, prečo siahate po čokoláde práve vtedy, keď je vám smutno, alebo ste v zhone a potrebujete vypnúť?

Keď si pomyslím na šálku dobrej čokolády, hreje ma pri srdci.
Ak ste v strese a nič nepomáha, dajte si kúsok čokolády.

Čokoláda obsahuje polyfenoly, látky, ktoré sa postarajú o zlepšenie vašej nálady a prinesú vám pocit pokoja a spokojnosti.
Neznamená to samozrejme, že si ju budete teraz dávať každú chvíľku, aby ste zahnali zlé myšlienky…

Uprednostnite vždy horkú a aspoň 70%.

Aj dobrý koláč poliaty čokoládou vás dostane do správnej nálady.

9. Avokádo

Lahodné avokádo je plné dobrých tukov, ktoré znižujú hladinu cholesterolu a chránia vás pred vráskami. Je nabité množstvom vitamínov skupiny B, hlavne vitamínu B6 a magnézia. Je vynikajúcim zdrojom bielkovín a obsahuje látku tryptofán, ktorá je známa tým, že napomáha k dobrej nálade.

V avokáde sú bohato zastúpené omega-3 mastné kyseliny, ktoré sa postarajú o zlepšenie vašej koncentrácie a zmiernia úzkostné stavy.
Z avokáda viete pripraviť mnoho skvelých receptov, jedným z nich je aj tento avokádovo-banánový puding.

10. Zelenina

Špenát, mangold, rôzne druhy šalátov, brokolica, kel, alebo ružičkový kel obsahujú veľa vlákniny a ich častá konzumácia sa postará o vašu pohodu. Úzkosť, strach a depresia budú pre vás minulosťou.

Všetky druhy zeleniny majú v sebe mnoho vitamínov a minerálov a postarajú sa o vašu dobrú náladu.

Koreňová zelenina je zvlášť bohatá na draslík, ktorý reguluje krvný tlak a je plná vlákniny, ktorá je prospešná pre trávenie. Mrkva, petržlen, cvikla, topinambury, sladké zemiaky, zeler – sú posilňovačmi vašej energie a obsahujú vitamíny skupiny B, hlavne vitamín B6 – už dobre známy vitamín skvelej nálady.

Zeleninové šaláty sú dobrou voľbou, vyskúšajte tento šalát s krevetami.

Stravou si dokážete nielen zlepšiť náladu, ale posilníte svoj organizmus a pomôžete mu vyrovnať sa s hormonálnymi zmenami, ktoré vám niekedy odoberajú energiu.

Existujú však aj potraviny, ktoré vás stresu nezbavia, ale vám spomalia metabolizmus a ich konzumácia vám prinesie nevysvetliteľnú nervozitu a napätie.

Tu je zopár z nich, odsledujte si, po ktorých z nich sa nebudete cítiť dobre a popremýšľajte, či by ste sa ich vedeli do budúcna zbaviť:

  • cukor
  • umelé sladidlá
  • sladené nápoje
  • spracované potraviny
  • káva a kofeínové nápoje
  • konzervované jedlá
  • hlboko zmrazené jedlá
  • rýchle občerstvenie

Ak už viete, čo vám robí dobre a ktoré jedlá vás naopak zbytočne podráždia a je vám po nich zle, využite tieto poznatky vo svoj prospech. Uprednostnite tie, po ktorých sa cítite skvele.

Odbúrajte zo svojho života stres, úzkosť a zlú náladu a zameňte ich za radosť, elán a optimizmus.

Obdobie klimaktéria a hormonálnych zmien nemusí byť pre vás strašiakom, pretože už viete, že svojmu telu dokážete pomôcť.

Ak si chcete udržať mladosť, zdravie a krásu – mám pre vás zopár inšpirácií v mojom ebooku zadarmo.

Verím, že vám tento článok pomohol. Ak máte otázky, môžete sa pripojiť k uzavretej facebookovej skupine, kde nájdete odpovede na mnohé z nich. Pripojte sa k ženám na rovnakej vlnovej dĺžke.

Tatiana Benčeková
Som žena po päťdesiatke, plná optimizmu, elánu a radosti zo života. Vďaka svojim skúsenostiam vo výžive vám viem ukázať, ako naštartovať svoje telo, aby bolo plné elánu a aby ste sa cítili zdravo a príťažlivo. Naučím vás ako si jednoducho môžete dopomôcť ku krásnej postave a k ženskému pôvabu. Môj príbeh si môžete prečítať tu>>