Ako zmierniť návaly tepla v menopauze

Kým som návaly tepla nezažila, nevedela som si ich predstaviť. Vždy sme s kolegyňami žartovali, ak nám bolo chvíľu teplo, alebo zima, že prechádzame menopauzou.

Až kým to neprišlo. Prekvapilo ma to, a ak niektorá žena tvrdí, že je to ok. Tak určite nie je….
Návaly tepla a zimnica, k tomu sa pridá únava, točí sa vám znenazdajky hlava a pocítite neočakávanú slabosť.

Pocit tepla a začervenanie tváre sa zjavia v jednej chvíli bez varovania. Začnete sa potiť a najradšej by ste sa vyzliekli z kože.

To je len zopár prejavov návalov tepla v menopauze.
Určite vás potrápia a znepokoja. Nebudete sa cítiť veľmi príjemne. A hlavne prichádzajú nečakane a v tej najhoršej chvíli, počas rozhovorov, pri pracovných stretnutiach s ľuďmi.

Najradšej by ste niekam zaliezli a schovali sa. Vaša tvár horí, cítite, že sa červenáte. Srdce búši ako o život a všade vám stekajú kropaje potu. Intenzívne teplo cítite hlavne na tvári, krku a na hrudníku. Až sa nakoniec návaly tepla rozvinú po celom tele.

navaly v menopauze teplomer vysoka teplota
Prečo mám nepríjemné návaly?

Vaše telo sa snaží ochladiť, pretože pociťuje intenzívnu horúčavu.
Môže to trvať len chvíľku, alebo aj 20 a viac minút.
Prejavujú sa u každej ženy v menopauze. Je to dôsledok klesajúcej hladiny hormónov a sú prirodzenou, aj keď nepohodlnou a nepríjemnou súčasťou prechodu.

Ak nastanú počas spánku, zobudia vás a ráno sa cítite ako by ste celú noc nespali a žiada sa vám oddychovať, čo vám samozrejme nikto neverí, veď ste spali celú noc.
V noci sa môže striedať pocit horúčavy s pocitom chladu, čo tiež veľmi ovplyvní kvalitu vášho spánku.

Ako dlho trvajú návaly tepla?

Sklamem vás, ak chcete počuť, že len chvíľu, alebo vôbec. Môžu pretrvávať roky, niekedy aj viac ako 10. Vedecké štúdie udávajú, že ak návaly horúčavy nastanú u ženy, ktorá má ešte menštruáciu, je pravdepodobné, že bude týmto návalov čeliť dlhšie obdobie.

Naopak ak nastanú neskôr, je pravdepodobné, že budú trvať kratšiu dobu.
Stále je to však o nepríjemnom potení v noci, zimnici, slabosti, nervozite a problémoch so spánkom…

Čo ich spôsobuje?

Nie je úplne dokázané, čo spôsobuje tieto nepríjemné príznaky, a prečo ich niektoré ženy zažívajú skôr ako ostatné a vo väčšej intenzite. V prvom rade sa ako príčina udávajú hormonálne zmeny, ale nie je to jediný vinník.

V akej dĺžke sa prejavia a aká bude ich intenzita závisí od mnohých faktorov.

Najčastejšími príčinami sú:

  • obezita
  • málo pohybu
  • veľa kofeínu
  • alkohol
  • fajčenie
  • cukor
  • stres, obavy
  • depresia

Ako ich dokážete zmierniť:

Na začiatok potrebujete identifikovať, čo je u vás najväčším spúšťačom pocitu tepla. Nie je to ľahké, ale ak sa na príznaky sústredíte a viete, čo ste pred tým robili a čo ich mohlo spustiť, máte vyhraté.

Počas celého týždňa si môžete zapisovať, kedy nastanú tieto krušné chvíľky a čo ich mohlo spôsobiť. Tak budete mať jasný dôkaz, čo je na vine, samozrejme okrem hormónov. Tu je zopár tipov, ktoré vám pomôžu.

  • zmena stravy

Odporúča sa zmena životného štýlu v stravovaní, možno sa vám nebude chcieť meniť váš jedálniček, ale za pokus to stojí. Skúste na týždeň, alebo dva prejsť na odľahčenú stravu plnú vitamínov a minerálov a sledujte zmeny, ktoré nastanú.

  • pohyb

Začnite sa viac hýbať a premyslite si, ktoré zlozvyky by ste mali zo svojho života vyradiť, a ktoré dobré veci doň naopak zaradiť.
Snažte sa počas dňa byť čo najviac na čerstvom vzduchu, prechádzky v lese, alebo parku vám prinesú úľavu. Zaženiete chmúrne myšlienky a získate duševnú rovnováhu. Pravidelný pohyb vám prinesie nielen dobrý pocit, ale aj peknú postavu, zbavíte sa nadbytočných kíl, ktoré sú tiež spúšťačom návalov.

  • spánok

Nezabúdajte na kvalitný spánok, urobte všetko preto, aby ste sa dobre vyspali. Zaveďte si večerný rituál, dajte si hrnček dobrého čaju na spanie, použite levanduľový éterický olej. Čokoľvek, čo vám prinesie úľavu v podobe hlbokého a osviežujúceho spánku, sa počíta.

Ak sa v noci budíte na návaly tepla, bude dobré, keď si zmeníte prikrývky a vankúše. Použite radšej chladiace materiály. Nočné košele a pyžamá si vyberajte z ľahkých, prírodných materiálov a keď je to potrebné, jednoducho si ich vyzlečte.

zapad slnka

  •  zmiernenie stresu

Stres spúšťa vo vašom tele chemické procesy, ktoré sa odzrkadľujú na mnohých príznakoch, ako je nočné potenie, priberanie na váhe, nespavosť, zmeny nálad.
Správnym zvládnutím stresových situácií môžete tieto príznaky zmierniť a skvalitniť si priebeh každého dňa.

Ak do svojho života prinesiete radosť z meditácie a budete správne dýchať, aj v tých najhorších situáciách, vaše telo sa vám za to odvďačí.

Hlboké brušné dýchanie vás zbaví stresových hormónov, odporúčam vám, aby ste sa ho naučili. Je to veľmi jednoduché, stačí ak sa zhlboka nadýchnete a precítite dych až v brušnej partii a pomaly vydýchnete. My ženy sme naučené dýchať plytko a rýchlo. Táto zmena dýchania vás dokáže zbaviť nahromadeného napätia v tele.

Ak sa chcete rýchlo zbaviť stresu a rady kreslíte, kúpte si antistresové omaľovánky a vyfarbujte, pustite si obľúbenú hudbu, uvarte si čaj z medovky a bude po strese…

antidepresvna omalovanka

  •  štýl obliekania

Zmeňte svoj šatník. Začnite nosiť vzdušné a ľahké oblečenie. Radšej si oblečte viac vrstiev, napríklad tričko, blúzku s krátkym rukávom, na to overal, alebo sako, prípadne svetrík. Vždy ich môžete vyzliecť a naopak, keď prejdú návaly tepla znovu si ich oblečiete.

zena v modrej bluzke a modrom svetri

Zmeny, ktoré môžete urobiť okamžite:

  • vyhýbajte sa alkoholu
  • pite menej kávy, obmedzte príjem kofeínu
  • nepite horúce nápoje
  • obliekajte si viac vrstiev oblečenia, aby ste mohli vrchné časti vyzliecť
  • stravujte sa zdravo, jedzte veľa zeleniny a ovocia
  • prestaňte fajčiť
  • ak máte nadváhu, čo najskôr sa pokúste získať svoju ideálnu hmotnosť

Ďalšie alternatívy proti návalom v prechode:

  •  Aromaterapia patrí k vynikajúcim alternatívnym metódam, ktoré vám pomôžu zmierniť časté návaly tepla v klimaktériu.

Eric Zielinski vo svojej knihe: „Liečivá sila esenciálnych olejov“ vyzdvihuje účinky levandule v období menopauzy:

„Meniaca sa hladina hormónov počas menopauzy môže spôsobovať úzkosť a problémy so spánkom. Levanduľa je už dlho známa tým, že navodzuje pocity relaxácie, zlepšuje náladu a ľuďom, ktorí trpia nespavosťou, pomáha lepšie zaspať. Aromaterapia s použitím levandule bude príjemnou súčasťou vašej večernej rutiny. Počas tejto životnej zmeny pomôže zlepšiť spánok a navodiť pocit uvoľnenia.“


Pre ženy v menopauze sú odporúčané hlavne tieto éterické oleje:

Šalvia muškátová
Jej inhaláciou dochádza k poklesu stresového hormónu kortizolu a nárastu sérotonínu. To sa prejaví na zlepšení nálady. Dostaví sa úľava a radosť zo života. Ak pociťujete nevysvetliteľnú nervozitu šalvia vám pomôže. Je veľmi účinným antidepresívom a reguluje potenie.

Levanduľa
Patrí k najpoužívanejším a preto by nemala chýbať ani vo vašej domácnosti. Ukľudní, zníži krvný tlak a prinesie vám osviežujúci spánok. Môžete ju používať na kožu aj neriedenú. Samozrejme, že musí byť v 100% kvalite.

Mäta pieporná
Tento olej je ten pravý pri návaloch a pocitoch horúčavy. Prírodným spôsobom sa postará o prílev energie. Stačí ak si dáte pár kvapiek do rozprašovača s vodou, alebo si nakvapkáte mätu do inhalátora. Ak ju budete mať vždy pri sebe, bude vašim neoceniteľným pomocníkom. Pri únave povzbudí vašu mozgovú činnosť.

Pelargónia
Ak pocítite smútok a vaša nálada je ako na hojdačke, pelargónia zmierni tieto príznaky. Zlepší vám náladu a zabojuje s pocitmi clivoty.

 

Ak sa chcete dozvedieť viac o éterických olejoch a ich používaní, všetko nájdete v tomto článku.


  • Hormonálna substitučná terapia je tiež jednou z možností. Jedná sa o terapiu, ktorá využíva estrogény na reguláciu hormónov v tele. Táto terapia sa neodporúča ženám, ktoré majú rakovinu prsníka, prípadne iné zdravotné problémy. Je potrebné, aby ste sa porozprávali s vašim lekárom o tejto možnosti a zvážili aj vedľajšie účinky a riziká.

 

  • Výživové doplnky, ktoré vám môžu pomôcť proti návalom spôsobeným hormonálnou nerovnováhou dokážu zmierniť príznaky, ale úplne ich neodstránia. Je lepšie ak sa o ich užívaní poradíte so svojim lekárom. Nie je dobré začať užívať viac preparátov naraz, mysliac si, že čím viac ich svojmu telu doprajete, o to lepšie sa budete cítiť.
    Niektoré vám môžu dokonca v kombinácii s užívanými liekmi uškodiť.

 

Veľmi záleží na vašom postoji, ako sa postavíte k zmenám, ktoré u vás nastanú s nástupom menopauzy. Vy riadite svoje telo, a viete mu pomôcť. Ak sa budete obávať, čo všetko vám prinesie a sledovať každý signál s nadmernou pozornosťou, znepríjemní vám to život.

Hľadajte pozitíva a určite ich nájdete veľa.

Otvára sa vám nový spôsob života. Deti sa už vedia postarať sami o seba. Vnúčence vám robia radosť. Môžete sa venovať tomu, čo vás baví.

Mám pre vás zopár inšpirácií v mojom ebooku zadarmo.

Ak ste už zabudli na záľuby, ktoré vám robili radosť, keď ste sa mohli venovať samy sebe, teraz je ten správny čas.
Spíšte si zoznam záľub a činností, ktoré ste si doteraz nemohli dovoliť, lebo všetko bolo dôležitejšie.
Zaveďte si ich do vašich životov, stretávajte sa s novými ľuďmi a nachádzajte radosť a sviežosť vo svojom bytí.

Verím, že vám tento článok pomohol. Ak máte otázky, môžete sa pripojiť k uzavretej facebookovej skupine, kde nájdete odpovede na mnohé z nich. Pripojte sa k ženám na rovnakej vlnovej dĺžke. 😊

 

 

Som žena po päťdesiatke, plná optimizmu, elánu a radosti zo života. Vďaka svojim skúsenostiam vo výžive vám viem ukázať, ako naštartovať svoje telo, aby bolo plné elánu a aby ste sa cítili zdravo a príťažlivo. Naučím vás ako si jednoducho môžete dopomôcť ku krásnej postave a k ženskému pôvabu. Môj príbeh si môžete prečítať tu>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité len pre účely spracovania tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov

  • ebook 11 inspiracii
  • 11 inšpirácií ako byť pôvabná a zdravá po 50
  • Stretneme sa na Facebooku:
  • Kategorie
  • Najnovšie články