navaly v menopauze

Všetko, čo ste chceli vedieť o návaloch tepla

Cítim, že mi je teplo, horúčava narastá a začínam sa potiť. Moja tvár horí a je ako v plameňoch. Prebehne to rýchlo a ja som rada, že to mám za sebou. Ale za chvíľu znova. Poznáte tie pocity?

Návaly tepla sa začnú objavovať, keď sa krvné cievy v blízkosti povrchu pokožky rozšíria, aby sa mohli ochladiť a vy sa pritom potíte. Niektorým ženám sa pri tomto jave rozbúcha srdce, alebo cítia zimnicu.

Veľakrát sa objavujú návaly počas spánku, budí vás to a ráno vstanete unavené.

Sčervenanie tváre a krku a s tým spojené nepríjemné pocity – ako dlho ich budete mať?

Každá žena je iná, u niektorých sa vôbec neobjavia a niektoré ženy nimi trpia aj viac rokov.

Tu je zopár domácich tipov proti návalom a nočnému poteniu.

Čo vám dokáže proti návalom tepla pomôcť?

1. Obmedzte pitie kávy

Kofeín je stimulant a dokáže zhoršiť tieto príznaky. Skúste vypiť menej šálok kávy denne a nahraďte ju zeleným čajom, alebo bylinkovými čajmi. Tie pite vlažné. Pretože aj horúce nápoje vám spôsobujú  zhoršenie potenia a návalov. Kofeín obsiahnutý v energetických drinkoch je tiež spúšťačom, radšej si cez deň dajte pohár čistej vody so zázvorom a citrónovou šťavou.

2. Cvičte

Pravidelná fyzická námaha je pomocníkom v zlepšení celkového zdravia a vedie k tomu, že návaly tepla nie sú také výrazné a intenzívne. Striedajte si záťažové cvičenia a jogu, alebo chôdzu a plávanie. Posilníte si svoje telo a budete sa cítiť oveľa lepšie. Vyberte si cvičenia, ktoré vám robia radosť a hlavne sa im venujte pravidelne.

Ak ste doteraz necvičili, skúste začať pravidelnými prechádzkami. Aj pri chôdzi sa uvoľňujú hormóny šťastia a budete sa cítiť oveľa lepšie.

3. Zmeňte svoj jedálniček

Uprednostnite viac zeleniny a ovocia. Ak trpíte nadváhou, snažte sa schudnúť, kilá navyše návaly a nočné potenie zhoršujú. Obmedzte príjem alkoholu, ktorý vás zvnútra rozohrieva a prejaví sa to na zvýšenom potení. Nejedzte príliš korenené jedlá, tie vás tiež veľmi zohrejú. Strava s vysokým obsahom cukrov a tukov sa podieľa na zvýšenej frekvencii návalov.

Zistite, ktoré jedlá vám spôsobujú pocity tepla a horúčavu a snažte sa ich obmedziť, alebo ich úplne vylúčte zo svojho jedálnička.

4. Noste vzdušné oblečenie

Uprednostnite ľahké a vzdušné oblečenie vyrobené z prírodných vlákien a bavlny. Tesné šaty, alebo nohavice vám spôsobia pocit väčšieho diskomfortu a návaly sa vám budú javiť intenzívnejšie. Svoje oblečenie vrstvite. Ak vám zrazu ostane veľmi teplo, môžete si vrchnú časť vyzliecť a trochu sa tým ochladiť. Na noc si vyberajte bavlnené, alebo saténové oblečenie. Pomôžu vám proti nočnému poteniu.

V spálni často vetrajte a miestnosť si udržiavajte chladnejšiu v porovnaní s ostatnými izbami. Používajte prikrývky, ktoré nie sú až natoľko zahrievajúce, aby ste sa zbytočne nepotili.

Ak na vás prídu návaly počas dňa, ak je to možné prejdite sa a ochlaďte si zápästia pod studenou tečúcou vodou.

5. Stabilizujte si hladiny estrogénu

V období menopauzy počúvame veľa negatív ohľadom hormónu estrogén. Jedná sa hlavne o problémy s jeho nedostatkom, alebo ak nie je v rovnováhe s progesterónom. Hormonálne hladiny sa počas klimaktéria menia a z toho dôvodu pociťujete aj pocity chladu, striedané s pocitmi tepla.

Mnohé potraviny vám pomôžu vyrovnať hormonálne hladiny, zaraďte si do jedálničkov hlavne:

  • hlúbovú zeleninu – brokolicu, kel, karfiol
  • zakysané mliečne výrobky, ktoré pomáhajú podporovať zdravý črevný mikrobióm
  • ľanové semeno – obsahuje lignany, ktoré pomáhajú podporovať zdravú hladinu estrogénu
  • bobuľovité ovocie a zeleninu obsahujúce antioxidanty, ktoré podporujú detoxikáciu estrogénu v pečeni
  • tekvicové semiačka plné minerálnych látok: zinok a horčík a sú výborným zdrojom rastlinných bielkovín
  • avokádo je skvelým zdrojom horčíka a zdravých tukov
  • losos obsahuje omega-3 mastné kyseliny, ktoré pomáhajú telu so zápalom a je zdrojom bielkovín, ktoré vaše telo potrebuje
  • červené hrozno obsahuje látku resveratrol, ktorá pomáha udržiavať zdravú hladinu estrogénu

zoznam jedal na upravu

6. Použite éterické oleje

Eukalyptový, alebo mätový éterický olej vás osviežia. Stačí ak si dáte na vreckovku, alebo na obliečku vankúša pár kvapiek a pomôžu vám proti nočnému poteniu. Éterické oleje pomôžu pri návaloch horúčavy a upokoja váš nervový systém.

Veľmi účinným éterickým olejom v období menopauzy je kadidlo, zbaví vás úzkosti, utlmí návaly a prinesie vám úľavu.

Môžete si ich dať do difúzera, alebo ich nosiť v kabelke. Nájdite si éterický olej, ktorý je vám príjemný a jeho používanie vám veľmi pomôže utlmiť nepríjemné návaly tepla.

7. Bylinky na menopauzu vám tiež pomôžu

Množstvo byliniek, ktoré sa využívajú práve v období menopauzy dokáže zmierniť návaly a neprirodzené potenie.

Ploštičník strapcovitý (Cimicifuga racemosa)

je výbornou bylinkou pre ženy, ktoré prechádzajú menopauzou, kedy dochádza k zníženiu hladiny estrogénu a celkovej hormonálnej nerovnováhe.
Tým, že pomáha zlepšiť hormonálnu rovnováhu, ovplyvňuje návaly tepla a nočné potenie. Postará sa aj o spomalenie osteroporózy a je výborným zástupcom spomedzi bylín na posilnenie imunity. Zmierňuje nepríjemné účinky menopauzy a upokojuje myseľ a nervový systém.

Vitex jahňací (Vitex agnus castus)

býva často účinnou látkou v prípravkoch, ktoré sú odporúčané pre ženy v období klimaktéria. Postará sa o hormonálnu rovnováhu a hlavne o hladiny estrogénu. Potláča nepríjemné príznaky, ktoré sa u žien vyskytnú kvôli hormonálnej nerovnováhe.
Obsahuje fytoestrogény, ktoré majú podobné účinky ako estrogény v ženskom tele. Tie pôsobia antioxidačne na celý organizmus, čo sa prejaví zvýšením imunity, a úpravou hormonálnej hladiny.
Zmierni nielen migrény, ale aj zmeny nálad, podráždenosť, úzkosť a plačlivosť.
Vitex jahňací by nemali používať ženy, ktoré trpia rakovinou prsníka, ktorá bola spôsobená estrogénovou dominanciou.

Angelika čínska (Archangelica sinensis)

je bylinka z tradičnej čínskej medicíny a pomôže nielen pri návaloch tepla a nočnom potení, ale je nápomocná aj pri pocitoch únavy, stresu a problémoch so spánkom. Obsahuje fytoestrogény a pomáha pri úprave hladín estrogénu v ženskom tele.

Pestrec mariánsky – Silybum marianum

Ak je potrebné vyvážiť ženské hormóny je dôležité zlepšiť aj funkciu pečene, ktorá sa stará o detoxikáciu a pomáha pri hormonálnej rovnováhe ženského tela.
Pestrec chráni pečeň pred toxínmi, ktoré vyvolávajú v tele zápaly, alebo jej stukovatenie.
Ak trpíte na časté migrény a bolesti hlavy, alebo závraty môžu vám pomôcť práve extrakty z pestreca mariánskeho.

 

Proti návalom viete nájsť účinné riešenie, môžete vyskúšať zmenu stravy, viac pohybu, bylinky, éterické oleje, alebo sa vzdať niektorých spúšťačov, ako sú alkohol, káva, príliš prekúrené miestnosti.

Ak trpíte nepríjemnými a silnými návalmi, nič vám nepomáha a ste bezradné – poraďte sa so svojim lekárom, a hľadajte riešenie, ako sa ich zbaviť.

Ak si chcete udržať mladosť, zdravie a krásu – mám pre vás zopár inšpirácií v mojom ebooku zadarmo.

Verím, že vám tento článok pomohol. Ak máte otázky, môžete sa pripojiť k uzavretej facebookovej skupine, kde nájdete odpovede na mnohé z nich. Pripojte sa k ženám na rovnakej vlnovej dĺžke.

 

Som žena po päťdesiatke, plná optimizmu, elánu a radosti zo života. Vďaka svojim skúsenostiam vo výžive vám viem ukázať, ako naštartovať svoje telo, aby bolo plné elánu a aby ste sa cítili zdravo a príťažlivo. Naučím vás ako si jednoducho môžete dopomôcť ku krásnej postave a k ženskému pôvabu. Môj príbeh si môžete prečítať tu>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité len pre účely spracovania tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov

  • ebook 11 inspiracii
  • 11 inšpirácií ako byť pôvabná a zdravá po 50
  • Stretneme sa na Facebooku:
  • Kategorie
  • Najnovšie články