Nízke hladiny progesterónu. Máte aj vy rovnaký problém?

progesteron

Ak sú progesterón a estrogén v rovnováhe cítite sa zdravo.

Bohužiaľ len máloktorá žena v období prechodu sa môže popýšiť hormonálnou rovnováhou a dostatočnou hladinou progesterónu. Progesterón je užitočným spojencom, ale ak klesnú jeho hodnoty, ženy zažívajú mnoho nepríjemných príznakov hormonálnej nerovnováhy.

Hormóny sa podieľajú na prenose informácií v tele. Tvoria sa v žľazových bunkách rôznych orgánov a postupne sa uvoľňujú do krvi. Sú životne dôležité pre fungovanie telesných funkcií.

Vplývajú na látkovú výmenu, krvný tlak a kardiovaskulárny systém, hladinu cukru v krvi, telesnú teplotu, reguláciu vody v tele a tiež na vašu plodnosť.

Len ak sú v rovnováhe, cítite sa zdravo a nepodliehate nepríjemným príznakom menopauzy, ako sú návaly tepla, nespavosť, búšenie srdca, problémy s koncentráciou, alebo priberanie.

Čo je progesterón a ako vplýva na váš organizmus?

Progesterón je prírodným steroidným hormónom, ktorý sa vyskytuje u žien aj u mužov. Významnú úlohu hrá počas celého života ženy a ovplyňuje aj priebeh menopauzy. Nízke hladiny progesterónu spôsobujú u žien problémy s menštruačným cyklom a nepríjemné príznaky spojené s menopauzou.

Progesterón je hormónom, ktorý zabezpečuje, aby ste boli zdravé a emočné vyrovnané, stará sa o vaše fyzické, aj duševné telo. Označuje sa aj ako hormón „dobrej nálady.“

Najväčšie zmeny v množstve hormónov progesterónu a estrogénu nastávajú u žien po štyridsiatom veku života. Hladina progesterónu klesá a okolo päťdesiatky býva na veľmi nízkej úrovni.

Estrogénová dominancia je zásadným problémom hormonálnej nerovnováhy a Annelie Scheuernstuhová a Anne Hildová vo svojej knihe: Prírodná hormonálna liečba to opisujú takto:

„Nedostatok estrogénu, ako ho definuje konvenčná medicína, zväčša nie je hlavným problémom, ktorý by stál za rôznorodými symptómami a zdravotnými ťažkosťami žien bez ohľadu na vek. Práve naopak. Skoro vždy sa u nich vyskytuje estrogénová dominancia s relatívnym, alebo absolútnym nedostatkom progesterónu.“

Ak sa chcete dozvedieť viac o tom, ako sa popasovať s hormonálnymi zmenami, všetko nájdete v tomto ebooku: Vaše telo a hormóny v rovnováhe“

Symptómy zníženej hladiny progesterónu:

  • bolesti hlavy, alebo migrény,
  • cysty,
  • syndróm nepokojných nôh,
  • bolestivé, napuchnuté prsia,
  • zadržiavanie vody v tele,
  • návaly tepla a nočné potenie,
  • nevysvetliteľný strach a obavy,
  • problémy so spánkom,
  • suchá pleť a pokožka,
  • estrogénová dominancia,
  • priberanie na váhe.
Ak u vás prevládajú hladiny estrogénu, ste vystavené vysokému riziku rakoviny prsníka.

Čo všetko ovplyvňuje progesterón v tele ženy:

  • udržiava zdravú sliznicu maternice,
  • pomáha pri premene tukov na  energiu,
  • je prírodným diuretikom,
  • pomáha so zdravým spánkom,
  • chráni ženy pred zmenami v prsných tkanivách,
  • je prírodným antidepresívom,
  • postará sa o zdravý metabolizmus,
  • chráni pred chorobami srdca a kardiovaskulárnymi chorobami,
  • regeneruje mozgové tkanivá,
  • pôsobí proti rakovine prsníka,
  • pomáha pri tvorbe kolagénu.

Mnoho užitočných rád ako sa vysporiadať s menopauzou a zbaviť sa nepríjemných príznakov nájdete v ebooku: 10 krokov k zvládnutiu menopauzy prirodzenou cestou.“

Čo je estrogénová dominancia a ako vzniká?

Estrogén a progesterón sa navzájom ovplyvňujú, ak klesne jeden z nich, má to vplyv na celý rad reakcií vo vašom tele. Ak u vás prevažuje veľa estrogénu, hovorí sa o estrogénovej dominancii. Estrogénová dominancia je veľmi nebezpečná a spôsobuje rakovinu prsníka. Mnoho žien je diagnostikovaných na rakovinu prsníka práve z tohto dôvodu a ich liečba sa zameriava na zníženie estrogénu v ich tele.

Nízke hladiny progesterónu sa u vás môžu prejaviť práve estrogénovou dominanciou, problémami s pamäťou, nespavosťou a nočným potením, návalmi a zadržiavaním vody v tele.

V článku Všetko, čo ste chceli vedieť o estrogénovej dominancii nájdete popis, ako predchádzať estrogénovej dominancii, a ako ju riešiť.

Ďalším nepríjemným príznakom je priberanie na bokoch a na bruchu. Váš metabolizmus sa spomalí a telo nedokáže spaľovať tuky, ktoré potom ukladá na týchto miestach.

Progesterón je prírodným diuretikom a bráni bunkám, aby prijímali prebytočné množstvo sodíka a vody, čo vplýva na zníženie zadržiavania tekutín v tele. U žien, u ktorých je hladina progesterónu nízka, majú opuchnuté prsty a nohy – najmä v členkoch a sú tiež napuchnuté v tvári. Aj ich prsia sú plné a bolestivé.

Na hladinu progesterónu vplýva mnoho faktorov, jedným z nich je aj stres. Stres je spúšťačom obranných reakcií vášho tela a vylúčia sa pri tom hormóny kortizol a adrenalín. Tieto znížia hladiny progesterónu a problém je na svete.

Zle fungujúce vaječníky môžu spôsobiť zlú produkciu progesterónu. A počas menopauzy je prirodzené, že hladiny estrogénu a progesterónu klesajú.

Našťastie sa dá tomu stavu predísť, veľkú pomoc vám poskytne vyvážená strava a odbúranie stresu pomocou relaxačných techník.

Ako si dokážete zvýšiť hladiny progesterónu prírodnou cestou?

1. Zdravým životným štýlom a udržaním si zdravej telesnej hmotnosti.

Snažte sa o udržanie zdravej telesnej hmotnosti. Ak trpíte nadváhou, vaše telo produkuje viac estrogénu ako je potrebné, čo vedie k hormonálnej nerovnováhe.

Jedzte vyváženú stravu a doprajte si jedlá, ktorých konzumácia vám pomôže vo vyváženosti progesterónu a estrogénu v tele.

Keď zaradíte do svojho jedálnička dostatok bielkovín a zdravých tukov, vlákninu a menej sacharidov prirodzene zvýšite hladinu progesterónu v tele. Štúdie dokázali, že ženy ktoré schudli, mali vyššie hladiny tohto hormónu.

Aj keď samotné potraviny neobsahujú progesterón, niektoré dokážu pomôcť pri jeho stimulácii.

Patria k nim hlavne hlúbová zelenina: kel, karfiol, brokolica, kapusta. A tiež strukoviny, orechy a semená.

Nie je potrebné zamerať sa len na určitý druh potravín, snažte sa o pestrý a vyvážený jedálniček.

Viac o stravovaní počas perimenopauzy a menopauzy a udržaní si optimálnej váhy, alebo chudnutí si môžete prečítať v ebooku: Tajomstvá prirodzeného chudnutia“

2. Eliminujte stres

Stres je spúšťačom chemických reakcií, ktoré znížia hladiny progesterónu v tele.

Naučte sa meditovať, cvičte jogu, čítajte si, počúvajte hudbu – nájdite si činnosti, ktoré vám pomôžu, aby ste sa dokázali uvoľniť a zbavili sa zbytočného telesného a duševného napätia.

Starajte sa o svoje telo, doprajte mu dostatok spánku, zdravú výživu a pravidelnú telesnú aktivitu. Robte pravidelné prechádzky a trávte čo najviac času v prírode.

Pomôžu vám aj bylinkové čaje a doplnky stravy, určené pre ženy v perimenopauze a menopauze. Viac o doplnkoch stravy určených ženám prechádzajúcich perimenopauzou a menopauzou nájdete v ebooku zadarmo: Doplnky stravy pre ženy v menopauze“.

relax v horach a pri vode

3. S fyzickými aktivitami to nepreháňajte

Pohyb je dôležitý, ale nadmerné cvičenie môže mať opačný účinok.

Zaraďte si do svojich každodenných aktivít cvičenie, ktoré vám robí radosť, a hlavne vás nevyčerpá. Pri nadmernom pohybe sa produkujú stresové hormóny, a telo sa s tým ťažko vyrovnáva.

Nadmernou aktivitou mu viac uškodíte, ako pomôžete.

4. Dodajte svojmu telu potrebné vitamíny a minerály

Prírodný progesterón sa nachádza aj v mnohých rastlinách, ktoré sa využívajú v alternatívnej medicíne. K takým patrí napríklad wild yam bohatý na rastlinné hormóny, ktoré majú podobnú funkciu, ako ľudské hormóny.

Vitamín C:

Výskumy ukázali, že dokáže pomôcť pri tvore progesterónu v tele a celkovo posilní váš organizmus.

Najbohatšími zdrojmi sú:

Camu camu má enormne vysoký podiel vitamínu C. Svojimi antioxidačnými účinkami ochráni bunky vo vašom tele, podporí imunitný systém, postará sa o správne fungovanie metabolizmu a prispieva k správnej absorbcii železa.

Acerola ja tropická čerešňa, ktorá je jedným z najbohatších zdrojov vitamínu C. Výskumy dokázali, že acerola obsahuje látky, ktoré majú protiplesňové účinky. Je silným antioxidantom a zdrojom mnohých vitamínov a minerálov, ktoré prospievajú kvalite pokožky.

Vitamín C sa nachádza v zelenine a ovocí, doprajte si všetky druhy, a zaraďte si ich do každodenného jedálnička.

Zinok:

Tento minerál je dôležitý na posilnenie imunity a stará sa o pokožku vášho tela. Pomáha pri delení buniek, chráni váš zrak a priaznivo vplýva na reprodukčné orgány. Vplýva na hormonálnu rovnováhu.

Nedostatok zinku sa prejaví na vašich nechtoch aj vlasoch.

Zdrojom sú: vajcia, mäso, morské plody a pšeničné klíčky, pečeň, kešu oriešky.

Magnézium:

Pravidelnou konzumáciou magnézia sa vyrovnáte aj s dominanciou estrogénov. Upokojí vás a pomôže vám udržať si správnu hladinu progesterónu.

Vynikajúcimi zdrojmi magnézia sú: listová zelenina, strukoviny, kakao, makrela, tekvicové semená, celozrnná ryža, horká čokoláda nad 70%.

Vitamín E:

Výskumy dokázali, že vitamín E pomáha pri zvyšovaní hladiny progesterónu.
Veľkým zdrojom sú: mandle, lieskové orechy a slnečnicové semienka.

Výborným zdrojom vitamínu E sú rastlinné oleje za studena lisované, avokádo a špargľa.

Vitamíny skupiny B:

Vitamíny skupiny B sú veľkými pomocníkmi pri znižovaní stresu. Pomáhajú tiež pečeni rozložiť metabolity estrogénu.

Do jedálnička si môžete pridať: mastné ryby, banány, batáty, vlašské orechy, hovädzie a kuracie mäso, slivky a strukoviny, hlavne fazuľu.

Síra a sulforafán:

Hlúbová zelenina dokáže pomôcť v znižovaní hladín estrogénu. Je bohatá na glukozinoláty, ktoré sa starajú o prečistenie pečene.

Vysoký obsah sulforafánu pomáha telu pri produckii energie a hormónov, stará sa o bunky a posilňuje celkovú imunitu – chráni pred rakovinou.

Vynikajúcimi zdrojmi sú: brokolica, kel, karfiol, ružičkový kel, karfiol, alebo mangold.

progesteron

VLÁKNINA

Vláknina pomáha pri správnom trávení a udržiavaní hormonálnej rovnováhy. Škodlivé estrogény, ktoré sa podieľajú na znížení hladiny progesterónu v tele sú vďaka vláknine vyplavené z tela.

Zdrojmi vlákniny sú: celozrnné produkty, ľanové semienka, proso, amarant a quinoa, zelenina a ovocie.

Maca, Ženšen, alebo Wild Yam

V období klimaktéria je pre ženy vhodné doplniť stravu aj o adaptogény, ktoré obsahujú účinné prírodné látky vplývajúce blahodárne na hormonálne hladiny.

Väčšinou obsahujú extrakty z rastlín ako sú: Maca, Ženšen, alebo Wild Yam. Pôsobenie týchto látok na ženský organizmus je prirodzené a na rozdiel od hormonálnych liekov nezasahuje nešetrne do krehkého ženského organizmu.

Maca zlepší vaše fyzické aj duševné zdravie, a postará sa o hormonálnu rovnováhu. Zvýši vašu energiu a budete sa cítiť vitálnejšie a plné energie. Zlepší sa pružnosť a kvalita vašich svalov. Podporí vašu imunitu a veľmi dobre pôsobí aj na kvalitu pokožky a pleti.

Ženšen je výborným doplnkom stravy, ktorý vám pomôže zabojovať s únavou, problémami so sústredením a s pamäťou. Zlepší váš imunitný systém. Má silné protizápalové a antibakteriálne účinky. Dodá vám duševnú, aj fyzickú silu.

Wild Yam/Dioskórea huňatá/pomáha pri nepríjemných príznakoch menopauzy. Zvýši pocit energie, má vplyv na zlepšenie činnosti nervového systému a zbaví vás chronickej únavy. Má silné protizápalové účinky, hlavne pomáha so zápalmi spojenými s pohybovou, alebo tráviacou sústavou.

Hormonálna nerovnováha vplýva na kvalitu vášho života, znižuje vašu vitalitu a celkový elán do života. Preto ju neberte na ľahkú váhu a porozmýšľajte, čo viete pre seba urobiť.

Ak pociťujete niektoré z príznakov nedostatku progesterónu, spojte sa so svojim lekárom, aby presne určil hladiny tohto hormónu vo vašom tele. Lekár vám pomôže nájsť najvhodnejší spôsob, ako upraviť vašu hormonálnu nerovnováhu.

Môže sa stať, že vám dokáže pomôcť len hormonálna liečba. Ak pociťujete zníženú kvalitu svojho života a nepríjemné príznaky menopauzy, ktoré trvajú dlhú dobu, obráťte sa na odborníkov.

Som tu pre vás, aby som vám pomohla na vašej ceste. Ak si neviete samy poradiť, neváhajte a objednajte sa na online konzultáciu, kde nájdete podporu a pochopenie.

Na úpravu hormonálnych hladín vám odporúčam: Indonal Woman

Indonal Woman pomáha udržať zdravú hladinu ženských pohlavných hormónov, prirodzene chráni tkanivá pŕs a maternice, podporuje prirodzenú imunitu celého tela a detoxikuje telo.

Viac doplnkov stravy nájdete v ebooku zadarmo: Doplnky stravy pre ženy v menopauze“.

Čo môžete urobiť hneď na začiatku?

Všímajte si, čo vás najviac trápi a popracujte na zmene svojho životného štýlu. Dokážete to a uľaví sa vám.


Spomaľte a venujte sa viac sebe.


Ak sa chcete dozvedieť viac o perimenopauze a menopauze, ako riešiť nepríjemné príznaky klimaktéria, alebo si pozdieľať svoje skúsenosti so ženami na rovnakej vlnovej dĺžke, pridajte sa do facebookovej skupiny: Ovládnite menopauzu.


Alebo si stiahnite niektorý z ebookov zadarmo, ktoré sa venujú ženám v menopauze:)

Tatiana Benčeková
Tatiana založila komunitu žien, ktoré vstupujú do perimenopauzy a menopauzy, alebo práve obdobím hormonálnych zmien prechádzajú. Je koučkou v oblasti holistickej výživy, alternatívnych prístupov, aromaterapie a terapeutkou duše. Tatiana je autorkou e-bookov 10 krokov k zvládnutiu menopauzy prirodzenou cestou a Tajomstvá prirodzeného chudnutia. Učí ženy prechádzať cestami hormonálneho labyrintu, pomocou jednoduchých zmien v ich životnom štýle, v kombinácii s alternatívnymi a terapeutickými metódami. Viac o Tatiana nájdete tu >>> . Pripojte sa k zrelým ženám na facebooku >>