7 najlepších spôsobov, ako sa najefektívnejšie zbaviť stresu v menopauze

Tatiana Bencekova v Tatrach

Nabrali ste si na seba veľa povinností a už nestíhate? Tlačia vás termíny a na krk vám dýcha silný pocit zodpovednosti? Stres nedá na seba dlho čakať. Stres v menopauze je oveľa horší, pretože sa boríte s každodennou realitou a hormonálnymi zmenami, ktoré vás oberajú o energiu.

Zatiahnite ručnú brzdu čo najskôr, aj keď sa zmietate v mixéri hormonálnych zmien a zo všetkých strán ste atakované povinnosťami, ktoré musíte riešiť. Zmeňte svoj postoj k sebe a druhým. Na prvé miesto začnite klásť seba.

Stres je pomaly pôsobiacim jedom. Nadmerná stresová záťaž, ktorej ste každý deň vystavené, spôsobuje časom vážne zdravotné problémy. Poškodzuje mozog, srdce, oslabuje pamäť a imunitný systém a je spúšťačom nepríjemných príznakov menopauzy.

„Som vystresovaná a neviem sa uvoľniť, nič ma neteší a už nevládzem“, napísala mi jedna zo žien prechádzajúcich menopauzou.

Mnohé ženy sa dostanú do stavu, kedy ich rozplače každá maličkosť a myslia si, že sú v depresii. Sú smutné a nevedia sa znovu naštartovať. Akoby ich niečo neustále brzdilo. Túžia po radosti do života, ale nevedia kde ju nájsť.

My ženy sme multifunkčné a raz som sa veľmi pobavila na TED – vystúpení jedného profesora.

Povedal: „Nechápem, ako môže žena v jednom okamihu variť, odpovedať mi na otázky a popritom písať s deťmi úlohy. Ja, ako chlap, keď si varím vajíčko, som plne sústredený, musím sa zatvoriť sám v kuchyni a nikto ma nesmie vyrušovať, ak chcem, aby sa mi to podarilo.“

Myslím, že jeho slová vysvetľujú všetko.

Počas stresu sa vo vašom tele vylučuje hormón stresu kortizol, ktorý vplýva na celý organizmus. Ak ste v chronickom strese, kortizol je vylučovaný vo väčšej miere, oproti ostatným hormónom a to vám spôsobuje nepríjemné príznaky ako sú návaly, nočné potenie, úzkosť, alebo priberanie.

Čím viac stresu vo svojom živote máte, o to horšie sú všetky príznaky.

Čo vám pomôže zbaviť sa stresu

1. Vedomé dýchanie

Vedomé dýchanie –  je najjednoduchšou metódou, ktorú môžete použiť aj pri nečakaných návaloch, alebo búšení srdca.

Zhlboka sa nadýchnite až do brucha, tak že sa vám nafúkne brucho. Tak dýchajú malé deti. Sústreďte sa na tento nádych a pomaly vydýchnite.

Môžete tento nádych a výdych zopakovať 10x.

Ukľudníte telo, aj myseľ a budete sa hneď cítiť oveľa lepšie.

2. Wellness a rozmaznávanie

Doprajte si wellness pobyty, saunu, masáže, alebo akupresúru. Napustite si vaňu, zapáľte si sviečky, pridajte trochu vône a užívajte si. Alebo si urobte kúpeľ v Epsomovej soli.

Robte si dobre, KAŽDÝ DEŇ, zaslúžite si to.

Ukážte, ako sa máte rady. Budete zdravšie a šťastnejšie. Vaše telo, v tomto období, prechádza mnohými zmenami, preto sa mu snažte pomôcť. Nechajte ostatných, nech sa zaoberajú svojimi záležitosťami, pre vás ste hlavnou a najzaujímavejšou osobou vy.

Už vás počujem ako hovoríte, že je to sebecké. Vyvediem vás z omylu. Nie ste sebecké, práve naopak, ak budete v pohode vy, bude v pohode aj vaše okolie.

Dokedy chcete robiť všetko za druhých? Nestačí vám, že máte dosť problémov samy so sebou? Berie na vás niekto ohľad? Pýtajú sa vás, čo vám je, keď sa vám menia nálady, ako na kolotoči, potíte sa, ste nervózne a cítite sa pod psa? Ak nie, musíte to urobiť vy, pre seba, preto, aby ste mohli znovu dýchať, znovu žiť, znovu sa tešiť zo života.

meditacia pri sviecke

3. Relaxácia je pre vás odteraz povinná

Viem, že ste mnohokrát na vážkach, ako zosúladiť potreby ostatných s vašimi vlastnými očakávaniami. Ale, verte mi, ak sa postaráte v prvom rade o seba, budete sa cítiť oveľa lepšie. Svoj čas venujte tomu, čo si najväčšmi ceníte, po čom túžite, čo vám robí radosť.

Každý deň si pre seba uchmatnite chvíľku a robte to, čo je pre vás najdôležitejšie, nie pre druhých, ale pre vás. Vaše požiadavky by mali byť prvoradé. Zrazu zistíte, že váš život naberá iné rozmery.

Zistíte, že si viac vážite samy seba. A stres, ktorý bol každodennou súčasťou vášho života, sa odplavil do neznáma.

Prehodnoťte svoje priority.

Tiež sa bojíte spomaliť a venovať si trochu času? Siahate na dno svojich schopností a možností, len aby ste ukázali, že dokážete viac vecí naraz? Oberáte sa denne o možnosť prežiť svoj život naplno, s radosťou a nadšením?

STOP

Nečudujte sa, že ste každý deň v strese a príznaky menopauzy si s vami robia, čo sa im zachce. Potíte sa, ste nervózne, zle spíte, máte silné návaly a nočné potenie, únava vás sprevádza po celý deň. Prečo? Lebo ste zabudli na seba, ocitli ste sa na poslednom mieste. Všetko a všetci sú ďaleko pred vami.

Relaxácia, oddych, uvoľnenie – to je vaša záchranná brzda. Takto znovu získate späť svoju stratenú energiu, sebahodnotu a sebalásku.

Premyslite si, čo u vás vyvoláva pocity uvoľnenia a ľahkosti v srdci. Spíšte si všetko, čo vám príde na myseľ. Na začiatku to možno bude ťažké. Ale prekonajte sa a rozmýšľajte.

Vedomá relaxácia

Uviesť sa do relaxačného stavu si vyžiada trochu cviku, ale budete rady, že ste sa túto techniku naučili a môžete ju používať.

Jej kúzlo spočíva v jednoduchosti a privedie vás do príjemného, relaxačného stavu, ktorý vás uvoľní a zároveň nabudí.

Ako previesť vedomú relaxáciu

Nájdite si tiché miesto, kde vás nebude nikto a nič rušiť.

Sadnite si, môžete aj ležať a uvoľnite sa.

Vypustite všetky myšlienky, ktoré vás ťažia a spôsobujú vám napätie.

Na začiatok sa 10x zhlboka nadýchnite a vydýchnite.

Sústreďte sa na svoje telo.

Začnite prstami na nohách a povedzte si:

„Uvoľňujem si prsty na nohách. Moje prsty na nohách sú uvoľnené.“

Potom takýmto spôsobom uvoľňujte chodidlo, členky, lýtka, kolená, stehná, lono, brucho, prsia, ruky od končekov prstov až po ramená, krk, hlavu, tvár – oči, ústa…

Ak budete robiť túto techniku počas dňa, je lepšie, keď sedíte, pretože vás môže natoľko ukolísať, že zaspíte.

Ak máte problémy so spánkom, vedomá relaxácia vám zlepší zaspávanie, aj kvalita spánku.

Pri častom budení si začnite uvoľňovať postupne celé telo a sústreďte sa na relaxáciu, mnohokrát sa nedostanete ani k stehnám a zaspíte.

4. Pravidelný pohyb posilní vaše telo aj ducha

Pozor, cvičenie by nemalo byť príliš náročné. Ak ste po cvičení úplne vyčerpané, telu tým spôsobujete stres, vyplavia sa vysoké hladiny kortizolu a ste tam, kde ste nechceli byť. Máte problém so spánkom aj s niektorými príznakmi menopauzy.

Nájdite si cvičenie, ktoré vás bude baviť, alebo sa zapíšte do klubu, či fitnescentra. Hlavne si nevytvorte stres už len tým, že máte robiť niečo, čo vás vyslovene nebaví. Ak sa budete nútiť do činnosti, ktorá je vám proti srsti, po čase sa jej vzdáte a to by bola škoda.

Vyskúšajte, čo vás baví, robí vám radosť a venujte sa tomuto cvičeniu pravidelne.

Fyzická aktivita vplýva aj na vašu psychiku. Budete viac sebaisté a rozhodné. Pozitívne myšlienky sa vám budú premieľať hlavou už od rána.

Ja mám pohyb rada odmalička. Denne prejdem päť a viac kilometrov, podľa toho, ako som pracovne zaneprázdnená. Už roky si neviem svoj život predstaviť bez rannej rozcvičky. Mám svoju zostavu, pri ktorej rozcvičím celé telo, urobím 5 Tibeťanov a 10 pozdravov slnku a trvá mi to približne pol hodiny. Od rána som plná energie a mám dobrú náladu.

Plávanie je pre mňa top, milujem ho. S mužom radi objavujeme nové miesta, a v Tatrách máme svoje obľúbené turistické chodníčky. Bicykle sú v lete pre nás srdcovou záležitosťou a neodolateľnou vášňou a vždy najazdíme zopár kilometrov.

K joge môžem povedať toľko, že ma ukľudňuje a mám rada ten pocit, keď si ponaťahujem všetky svaly. Mohla by som lietať.

Prečo joga dokáže uvoľniť vaše telo aj myseľ? Funguje na princípe harmónie. Telo a myseľ sa dostanú do rovnováhy. Naučíte sa asány – pózy, ktoré vám uvoľnia svaly na celom tele a dýchacie cvičenia, ktoré vás upokoja. Nájdite si klub jogy, alebo si vyhľadajte cvičenia na YouTube.

Pilates je tiež cvičením, ktoré spája myseľ a telo. Spolu s dýchacími cvičeniami sa postará o rozvoj sily, rovnováhy a pomôže vám s uvoľnením. Stres nebude mať u vás šancu.

Tai Chi – tento exotický názov je spojený s cvičením, pomocou ktorého znížite účinky stresu na svoj organizmus a dostanete sa do psychickej pohody. Je to pohyb, ktorý vám zlepší náladu, posilní imunitu a zbaví vás napätia.

5. Bdelá pozornosť

Znovu rozmýšľate, či ste vypli žehličku, alebo zamkli byt? Ste v strese a neviete sa sústrediť? Zbytočne sa oberáte o energiu. Nácvikom bdelej pozornosti sa takého správania zbavíte.

Čo myslím pod bdelou pozornosťou?

Začnete sa zameriavať na prítomný okamih, na všetko, čo robíte tu a teraz. Nemusíte robiť 10 vecí naraz. Sústreďte sa iba na jednu. Váš život bude oveľa príjemnejší.

ZASTAVTE SA.

Robí muž veľa vecí naraz? Nie iba jednu, pretože viac činností naraz, mu robí problém. A žije si v pohode. Zamyslite sa, či je naozaj také potrebné bičovať svoje telo a ducha.

6. Spánok

Ak by ste do svojho života nepriniesli žiadnu zmenu, urobte aspoň túto. Uprednostnite svoj oddych a spánok pred všetkým. Nič nie je natoľko dôležité, aby ste kvôli tomu málo spali.

Kvalitný spánok sa postará o hormonálnu rovnováhu, zlepší vám náladu a podporí vaše zdravie.

Ak sa nechcete zaoberať vráskami, doprajte si dlhý a kvalitný spánok.

Spať by ste mali 7-9 hodín, každá žena má nastavený iný cyklus, a tiež by ste mali byť v posteli pred 22:00. Spánok od 22:00 – 24:00 najviac zregeneruje sily vášho organizmu.

Určite to poznáte, že ak sa zle vyspíte, cítite únavu po celý deň. Keď vám chýba spánok, ste bez energie a nálady, vaše telo trpí na zápaly, dochádza k hormonálnej nerovnováhe a nedostatok spánku sa prejaví aj na nechcenom priberaní.

7. Sebaláska

Každá myšlienka, či emócia sa odzrkadlí aj na vašom fyzickom tele. Ak sa budete neustále ľutovať, alebo sa stres stane každodennou súčasťou vášho života, vaše telo sa dostane mimo svojej rovnováhy. Počas oddychu, relaxácie a meditácie sa uvoľní, bunky sa opravujú a dochádza k regulácii hormonálnych hladín. Bez pravidelného oddychu a uvoľnenia dochádza k hormonálnej nerovnováhe.

Sebaláska je vo vašom živote nesmierne dôležitá.

Ak máte rady seba, budete mať rady aj ľudí vo svojom okolí. Už nemusíte nikomu nič dokazovať. Ste úžasné, také aké ste. Nehľadajte na sebe chyby, nerobte zo seba bytosti, ktorými nie ste. Buďte vďačné za všetko, čo máte, za svoje zdravie, za svoje oči, pretože vidíte, za svoju postavu, aj keď sa vám nezdá dokonalá. Dôležitá je vaša duša a to ako sa cítite.

Nie vždy bude ľahké udržať svoje emócie, predsa len hormonálne zmeny si vyžiadajú sem- tam aj nejakú slzu, alebo kúsok čokolády, na zahnanie zlej nálady. Ale je na vás, ako sa budete k sebe správať, nikto iný to za vás neurobí.

Mnohým ženám chýba sebaláska, neveria si. Myslia si, že s pribúdajúcim vekom už nie sú atraktívne. Ak nemáte rady seba, také aké ste, vaše okolie to vycíti.

Vaša duša je to, čo je dôležité, ako ľúbite, ako sa cítite, čo vyžarujete.

Ak neprijímate samy seba, neviete milovať ani druhých. Sebaláska je o vašom srdci, o vašich snoch, plánoch a dobrote, ktorá z vás srší.

Pozitívnym prístupom a správnou motiváciou urobíte veľké zmeny. S ich pomocou sa zbavíte príznakov, ktoré vás trápia. Zlepší sa vaše zdravie, nielen na fyzickej, ale aj na psychickej úrovni.

Obdobie prechodu vám môže dať veľa. Dokážete sa na svet pozerať očami zrelej ženy, ktorá zažila veľa krásneho. Sklamania a pády vás posilnili. Viete, že aj nepríjemnosti, ktoré vás v živote postretli, vás mali niekam posunúť, niečo vás naučiť. Mnoho vecí vás už neprekvapí a prejdete ich s úsmevom.

Nastúpte na novú cestu a znovuobjavte nádhernú bytosť plnú citov, múdrosti a lásky, ktorá vo vás drieme.

Je mnoho možností, ako sa na túto cestu vydať, aj napriek vráskam a pár kilám navyše. Život je príliš krátky na to, aby ste sa pozerali späť, ľutovali sa a nedokázali nájsť svoje šťastie. Zaslúžite si krásny život a teraz je tá správna chvíľa.

Majte sa rady, aj v období zmien a uberte z vážnosti. S dobrou náladou, pozitívnym myslením a humorom všetko zvládnete oveľa ľahšie.

Vplývajú hormonálne zmeny negatívne na kvalitu vášho života? Túžite vystúpiť zo začarovaného kruhu a zbaviť sa problémov s návalmi, spánkom, búšením srdca, priberaním, nervozitou, či plačlivosťou?

Napísala som pre vás e-book s praktickými radami, ako sa zbaviť nechcených kíl, počas obdobia hormonálnych zmien, ako získať peknú postavu zmenou životného štýlu, výživnou stravou a myslením s názvom >>> Tajomstvá prirodzeného chudnutia.

Dovoľte, aby som vám predstavila postupy, ktoré vás privedú k príjemnému prechodu perimenopauzou a menopauzou v mojom e- booku >>> 10 krokov k zvládnutiu menopauzy prirodzenou cestou.

Ak sa chcete dozvedieť viac o menopauze, ako riešiť nepríjemné príznaky klimaktéria, alebo si pozdieľať svoje skúsenosti so ženami na rovnakej vlnovej dĺžke, pridajte sa do facebookovej skupiny: Ovládnite menopauzu.

Alebo si stiahnite niektorý z ebookov zadarmo, ktoré sa venujú ženám v menopauze:)

Laffe
Viac info kliknutím na obrázok

Tatiana Benčeková
Tatiana založila komunitu žien, ktoré vstupujú do perimenopauzy a menopauzy, alebo práve obdobím hormonálnych zmien prechádzajú. Je koučkou v oblasti holistickej výživy, alternatívnych prístupov, aromaterapie a terapeutkou duše. Tatiana je autorkou e-bookov 10 krokov k zvládnutiu menopauzy prirodzenou cestou a Tajomstvá prirodzeného chudnutia. Učí ženy prechádzať cestami hormonálneho labyrintu, pomocou jednoduchých zmien v ich životnom štýle, v kombinácii s alternatívnymi a terapeutickými metódami. Viac o Tatiana nájdete tu >>> . Pripojte sa k zrelým ženám na facebooku >>