7 spôsobov ako zvýšiť hladiny progesterónu prirodzenou cestou

progesteron v menopauze

Vstúpila vám menopauza do života a ničia vás návaly, nočné potenie, problémy so spánkom, či iné nepríjemné príznaky spojené s prechodom? Hormonálna nerovnováha je príčinou, ktorá vám nedá spať a cez deň vám otravuje život.
Ak sa u vás prejavili tieto príznaky, môže za to hlavne nerovnováha pohlavných hormónov estrogénu a progesterónu. Progesterón je nazývaný „hormónom dobrej nálady“, ak je ho málo, ste bez nálady a energie.
Je vašim spojencom. Ale ak sa jeho hladiny znížia, dochádza k estrogénovej dominancii, ktorá pre vaše telo nie je žiadúca.

Ako sa u vás prejaví estrogénová dominancia:

  • priberáte na bruchu a na bokoch
  • bolia vás prsia
  • trpíte nadúvaním
  • vaše nálady sa každú chvíľu menia

Akú úlohu zohráva progesterón:

1. Výstelka maternice

Estrogén sa stará o výstelku maternice, aby bola pripravená na oplodnenie. A tu vstupuje do hry progesterón, ktorý má zabezpečiť, aby tam výstelka ostala po ovulácii približne 14 dní. Ak žena neotehotnie, hladiny progesterónu opäť klesnú a dochádza k menštruácii.

Ak sú hladiny progesterónu nízke, tento proces zlyháva a môže spôsobiť nepravidelnú menštruáciu, silné PMS príznaky, bolesti hlavy, či migrény.

2. Prírodné antidepresívum

Progesterón má silné antidepresívne účinky a vyrovnáva psychiku. Má upokojujúce účinky na mozog a pomáha pri koncentrácii. Ak je ho v tele nedostatok u žien v menopauze dochádza k tzv. „mozgovej hmle“.

3. Hlboký a kvalitný spánok

Nízke hladiny progesterónu sa podpíšu pod problémy so zaspávaním a prerušovaným spánkom.

Nízke hladiny progesterónu spôsobujú:

  • Nespavosť,
  • estrogénovú dominanciu,
  • priberanie na váhe,
  • problémy s koncentráciou,
  • návaly tepla a nočné potenie,
  • suchú pokožku,
  • menštruačné problémy,
  • časté zmeny nálad.

4. Prirodzené diuretikum

Ak máte progesterónu dostatok, bráni bunkám absorbovať prebytočný sodík a vodu a pomáha, aby sa v tele nezadržiavala voda.

Pri jeho nízkych hodnotách spozorujete, že máte opuchnutú tvár a končatiny. Prstene sú vám malé a v opuchnutých prsiach cítite nepríjemný tlak.

5. Udržanie hmotnosti

Udržujte si zdravú telesnú hmotnosť. Štúdie dokázali, že nadváha sa podieľa na zvýšenej produkcii estrogénu v tele. Ako už viete, príliš veľa estrogénu sa podpíše pod nízke hladiny progesterónu.

Nedostatok progesterónu vedie k priberaniu na váhe. Telo nespaľuje tuk, ale hľadá rýchly zdroj energie vo svaloch. Čím menej svalov, o to pomalší je váš metabolizmus a priberanie nenechá na seba dlho čakať.

6. Pohyb a zdravé kosti

Progesterón pôsobí na zdravie kostí a chráni vás pred osteoporózou. Pohyb je v období menopauzy dôležitý. Ak ste doteraz necvičili, určite začnite, aj keď len pravidelnými prechádzkami.

Stres a progesterón

My ženy, sme naučené robiť veľa vecí naraz, mutlitasting je našou prednosťou. Ale stres, ktorý si svojou šikovnosťou vytvoríme, narobí chaos v hormonálnych hladinách. Vždy, keď ste nervózne, ponáhľate sa, alebo sa s niekým pohádate, vaše telo reaguje produkciou stresových hormónov – adrenalínu a kortizolu. Chce vás tým ochrániť pred nebezpečenstvom. Kortizol však vplýva na hladiny progesterónu a tým vás vháňa do hormonálnej nerovnováhy.

Naučte sa techniky, ktoré vám pomôžu vyrovnať sa so stresovými situáciami, ktoré vás postretnú v živote. Začnite viac relaxovať, meditovať, počúvajte príjemnú hudbu, alebo tancujte. Všetko, pri čom sa cítite dobre je dovolené.

Ako zvýšiť hladiny progesterónu prirodzenou cestou:

Progesterón je hormón a preto neexistujú potraviny, ktoré by ho obsahovali. To však nestojí v ceste k používaniu jedla, ktoré by pomohlo vášmu telu pri zvyšovaní produkcie tohto hormónu.

Tieto potraviny obsahujú vitamíny a minerály, či enzýmy, ktoré telu dodajú tie správne živiny.

Vitamíny a minerály podporujúce zvýšenie hladín progesterónu:

Vitamín B6

Vitamíny skupiny B sú vitamínmi, ktoré pomáhajú pri vyčerpaní a zvýšenej nervozite. Ak ste príliš vystresované, prinesú vám potrebnú úľavu. Pomáhajú odbúravať vedľajšie produkty estrogénu, čím podporujú tvorbu progesterónu.

Zdroje:

losos, tuniak, batáty, orechy, špenát, cícer, banány

Vitamín C

Štúdie poukazujú na pomoc vitamínu C pri zvyšovaní hladín tohto hormónu. Ženy, ktoré užívali vitamín C, mali po čase zlepšené hladiny progesterónu.

Zdroje:

Camu – Camu, kivi, jahody, papája, pomaranče, či citróny. Telu pomôžete, ak si zaradíte do jedálnička celé farebné spektrum zeleniny a ovocia.

Vitamín E

Pomáha tiež zvýšiť hladiny progesterónu.

Zdroje:

orechy a semená, za studena lisované kvalitné oleje

orechy a ovocie

Magnézium

Magnézium je minerálom, ktorý má uvoľňujúce účinky. A vieme, že progesterón má rád kľud a pohodu. Tento minerál hrá dôležitú rolu pri regulácii hormónov.

Zdroje:

orechy, tekvicové semienka, strukoviny, kakao, čokoláda viac ako 70%

Zinok

Tento minerál ovplyvňuje ovuláciu a stará sa o produkciu progesterónu vo vaječníkoch. Je dôležitým minerálom, ktorý podporí imunitu a prinesie vám zdravé a krásne vlasy, pokožku a nechty.

Zdroje:

ustrice, morské plody, hovädzie mäso, pečeň, kešu oriešky a mandle

Sulforafan

Sulforafan, ktorý sa nacháda v hľúbovej zelenine, prináša vyrovnanie hormonálnych hladín. Glukozinoláty, ktoré pomáhajú filtrovať metabolity estrogénu z tela, sa postarajú o to, aby sa nerozvinula estrogénová dominancia.

Zdroje:

brokolica, kel, ružičkový kel, kapusta, kaleráb, karfiol

Keď si tieto potraviny začleníte do svojej stravy, podporíte prirodzené hladiny „hormónu dobrej nálady“ – progesterónu.

Okrem týchto potravín existujú aj krémy, alebo tabletky, či čípky, pomocou ktorých si hladiny progesterónu zvýšite.

Krém, alebo gél – prírodný progesterón

Prírodný progesterón býva dostupný ako krém, či gél. Po natretí týmto krémom sa progesterón dostane cez kožu do krvného obehu.

Jeho použitie je veľmi jednoduché. 2x denne sa zvyčajne aplikuje krém na vnútornú stranu zápästia, alebo stehien.

Ak ešte menštruujete, je doporučené užívať krém 14 dní pred začiatkom menštruácie. Pre ženy v menopauze, u ktorých už menštruačný cyklus skončil, je doporučené užívať prírodný progesterón v podobe krému 21 dní a 7 dní si urobiť prestávku.

Tabletky a čípky – prírodný progesterón

Prírodný progesterón je na trhu aj v tabletách. V tejto forme sa však nedostane dostatok progesterónu do krvného obehu, lebo pečeň ho rýchlo odbúra. Lepšie výsledky sú dosahované pomocou progesterónových krémov.

Existujú aj vaginálne čípky, ktoré sa zavedú do vagíny a progesterón sa postupne vstrebe.

Ak sa rozhodnete pre krémy, gély, alebo čípky, mali by ste sa poradiť so svojim lekárom, či je pre vás užívanie prírodného progesterónu vhodné.

progesteronovy krem

Aj niektoré bylinky a doplnky stravy dokážu pomôcť pri zvyšovaní hladín progesterónu.

Pomôžu vám:

  • pupalkový olej
  • vitex jahňací
  • ashwagandha
  • rhodiola
  • schizandra čínska

Pred užívaním akýchkoľvek doplnkov, alebo liekov sa vždy vopred poraďte so svojim lekárom.

Vplývajú hormonálne zmeny negatívne na kvalitu vášho života? Túžite vystúpiť zo začarovaného kruhu a zbaviť sa problémov s návalmi, spánkom, búšením srdca, priberaním, nervozitou, či plačlivosťou?

Napísala som pre vás e-book s praktickými radami, ako sa zbaviť nechcených kíl, počas obdobia hormonálnych zmien, ako získať peknú postavu zmenou životného štýlu, výživnou stravou a myslením s názvom >>> Tajomstvá prirodzeného chudnutia.

Dovoľte, aby som vám predstavila postupy, ktoré vás privedú k príjemnému prechodu perimenopauzou a menopauzou v mojom e- booku >>> 10 krokov k zvládnutiu menopauzy prirodzenou cestou.

Ak sa chcete dozvedieť viac o menopauze, ako riešiť nepríjemné príznaky klimaktéria, alebo si pozdieľať svoje skúsenosti so ženami na rovnakej vlnovej dĺžke, pridajte sa do facebookovej skupiny: Ovládnite menopauzu.

Alebo si stiahnite niektorý z ebookov zadarmo, ktoré sa venujú ženám v menopauze:)

Laffe
Viac info kliknutím na obrázok
Tatiana Benčeková
Tatiana založila komunitu žien, ktoré vstupujú do perimenopauzy a menopauzy, alebo práve obdobím hormonálnych zmien prechádzajú. Je koučkou v oblasti holistickej výživy, alternatívnych prístupov, aromaterapie a terapeutkou duše. Tatiana je autorkou e-bookov 10 krokov k zvládnutiu menopauzy prirodzenou cestou a Tajomstvá prirodzeného chudnutia. Učí ženy prechádzať cestami hormonálneho labyrintu, pomocou jednoduchých zmien v ich životnom štýle, v kombinácii s alternatívnymi a terapeutickými metódami. Viac o Tatiana nájdete tu >>> . Pripojte sa k zrelým ženám na facebooku >>