Ako súvisia stres a priberanie? Tu sú tipy ako priberanie zo stresu zastaviť

náradie na cvičenie a meter na sledovanie priberania a chudnutia

Trpíte nadváhou a nedarí sa vám schudnúť aj napriek tomu, že ste prešli viacerými diétami a každý deň cvičíte?

Obezita sa môže prejaviť aj na vašom emočnom zdraví.

Cítite sa zle, máte nízku sebaúctu a v extrémnych prípadoch si prestanete vážiť samy seba.

Mnoho žien, ktoré majú viac kíl, ako by chceli, sa domnievajú, že sú neatraktívne a častejšie pociťujú úzkosť. Mnohé nenávidia svoje telo a veľmi túžia po zmene, ale stále sa vrátia z načatej cesty späť. Nevedia sa dostať do vytúženého cieľa.

Hlavnou príčinou priberania sú nespracované emócie a stresové situácie, ktoré zanechajú nepríjemné pocity.

Našťastie tieto nespracované emócie si dokážete uvedomiť a začať s nimi pracovať. Ak sa odhodláte a nájdete nástroje, ktorými sa uvoľníte, máte z polovice vyhraté.

Cvičenie, meditácia a relaxácia a práce s energiami vám pomôžu naštartovať proces, ktorý vám prinesie vytúžené výsledky.

Obezita a priberanie nie sú spôsobené konzumáciou príliš veľkého množstva kalórií, ale veľakrát je za tým emočné vypätie, alebo nespracované starosti, či prežitie niečoho, čo vás doteraz trápi, aj keď to pokladáte za vyriešené.

Stres ako hlavný vinník priberania:

Všetky starosti spôsobujú stres a ten je hlavným faktorom pri priberaní. Ak máte prácu, pri ktorej si neviete oddýchnuť a pracujete dlhé hodiny až do úmoru, alebo vás sužujú finančné problémy, to všetko vplýva na vašu psychiku.

Stres je v tele spracovaný v nadobličkách. Ak ste v permanentnom strese a neviete si nájsť chvíle na uvoľnenie, máte v tele veľa hormónu kortizol, ktorý sa tvorí v nadobličkách. Úlohou kortizolu je pomáhať regulovať metabolizmus glukózy, uvoľňovať inzulín a udržiavať imunitu organizmu.

Vzorec je veľmi jednoduchý. Keď sa cítite ohrozené, vaše telo sa pripraví na akciu: boj, alebo útek. Uvoľní sa kortizol, ktorý vám dodá energiu potrebnú na zvládnutie krízovej situácie. Vy sa s touto situáciou vyrovnáte príjmom sacharidov, alebo tučných jedál, pretože cítite, že potrebujete doplniť palivo. Bohužiaľ sacharidy a nezdravé tuky sa začnú ukladať na vašom tele.

Nepretržitý stres spôsobí vašu potrebu neustáleho jedenia.

Je dokázané, že vyššia hladina hormónu kortizol prispieva k nadmernej chuti do jedla.

Nepríjemnou záležitosťou je aj to, že zvýšené hladiny tohto hormónu znižujú rýchlosť metabolizmu. Znamená to pre vás priberanie, aj keď ste znížili kalorický príjem a začali ste viac cvičiť.

Ak ste v strese, potrebujete ho vyriešiť. Začnete sa niečím zamestnávať, alebo sa viac hýbete, ale najčastejším pohybom je dopriať si niečo do úst, je to príjemné a netreba vynaložiť toľko námahy.

Ak si kladiete otázku, ako sa zbaviť stresu, je na to mnoho techník, ktoré vám pomôžu. Zásadné je pre vás pochopiť, že aj keby ste sa snažili schudnúť a boli by ste v neustálom strese, nepodarí sa vám dať dole potrebné kilogramy.

Je však nevyhnutné odbúrať stres a dať do poriadku svoje emócie. Existuje nespočetne veľa spôsobov, ako sa stresu zbaviť. Môžete ho zajedať, dopriať si sladké maškrty, alebo si naliať pohárik, všetko vás ukľudní, ale bohužiaľ prinesie aj viac kilogramov.

Meditácia, relaxácia, dychové cvičenia, čítanie, písanie, cvičenie, tanec, domáce práce, počúvanie príjemnej hudby –  čokoľvek, čo vám poskytne uvoľnenie a dodá radosť do života sa ráta. Nájdite si presne tie činnosti, ktoré vám prinesú dobrú náladu a pomôžu vám odbúrať stres.

Nedostatok spánku ako ďalší vinník nechceného priberania:

Ďalšou príčinou nechceného priberania je . Ak chcete schudnúť, zamyslite sa nad svojim spánkovým režimom. Spíte len pár hodín, alebo máte prerušovaný spánok? Ráno ste unavené a viete, že dĺžka vášho spánku je nedostatočná?

Nedostatok spánku ovplyvňuje vaše dva hormóny: grelín a leptín. Grelín stimuluje chuť do jedla a keď ho máte nadbytok, spôsobuje vám neustály hlad. Leptín naopak prináša pocit uspokojenia a sýtosti, vysiela do vášho mozgu signál, že ste najedené. Problémy so spánkom urobia vo vašom tele zmeny, a hladina grelínu sa zvýši a leptín klesne, čo má za následok vašu zvýšenú chuť do jedla.

Koľko hodín spánku je ideálnych? Udáva sa 7-9 hodín. Samy si budete vedieť určiť koľko vám postačí na to, aby ste boli oddýchnuté. Aj keď vám to váš denný harmonogram nedovolí, určite začnite pracovať na lepšom spánkovom režime.

Vytvorte si spánkový rituál a snažte sa ísť do postele v približne rovnakom čase. Pred spánkom sa venujte upokojujúcim činnostiam: čítajte si, meditujte, relaxujte, počúvajte upokojujúcu hudbu, alebo si zacvičte zopár ukľudňujúcich jogových asán. Ak pracujete do neskorých hodín, alebo robíte fyzické činnosti, ktoré vás nabudia, vaše problémy s nedostatkom spánku nevyriešite.

Smútok a apatia vám môžu tiež pridať zopár kíl navyše:

Ak sme smutné, hľadáme nejaké potešenie. Pre mnohé je potešením koláčik, zmrzlina, chipsy, pohárik vína. A tu už nie je ďaleko k nadváhe. Miesto nezdravých sacharidov si doprajte radšej viac plnohodnotných celozrnných, alebo jedzte viac zeleniny a ovocia.

Ak máte málo času pre seba a pociťujete tlaky, ktoré sú na vás neustále kladené, vaša nálada je na bode mrazu. Môžete ich začať riešiť tým, že budete svoju prácu viac delegovať, a naučíte sa povedať nie.

Smútok dokážete zahnať pohybom. Cvičenie, ktorému sa budete venovať niekoľkokrát do týždňa vám zlepší náladu, upraví vaše chute na sladké a pomôže pri redukcii nadváhy.

Cvičiť môžete aj doma, na internete nájdete mnoho cvičení, z ktorých si môžete vybrať a venovať sa joge, kalanetike, pillatesu, alebo iným cvičeniam v pohodlí domova.

Emočné jedenie

Zvyknete jesť aj keď nemáte hlad? Zajedáte nepríjemné pocity? Hlavným faktorom pri nechcenom priberaní je práve emočné jedenie. Ženy si to mnohokrát neuvedomujú a jedia, aby si utíšili pocity hnevu, smútku, alebo zajedajú úzkosť, či nudu. Ak si chcete urovnať svoje emócie jedlom, málokedy si doprajete zeleninu a ovocie, väčšinou sú vaše túžby upriamené na kalorickejšie jedlá.

Ako rozoznáte normálny hlad a hlad, ktorý je podmienený vašimi emóciami?

Emočné jedenie sa prejavuje tým, že hlad príde náhle a musíte ho okamžite riešiť. Vzniká vo vašej hlave a utíšite ho, až keď ste plné. Nasledujú výčitky a ľútosť, že ste to znovu nezvládli.

Viete sa ho zbaviť, chce to len zvyk. Najskôr sledujte, kedy na vás emočné jedenie prichádza, čo mu predchádzalo. Najlepšie, ak si na začiatku zapíšete všetky zlyhania. Na budúce budete vedieť, kedy u vás tento pocit vzniká a budete sa mu vedieť vyhnúť.

Tento zlozvyk môžete nahradiť inými činnosťami, choďte sa prejsť, zavolajte svojim blízkym, nájdite si niečo, čím sa zabavíte.

Základom je uvedomiť si spojenie mysle a tela, keď jete. Ak sa chcete zbaviť tohto zvyku, budete musieť zabojovať, ale v hre je vaše zdravie, pohoda a šťastie.

Naučené zvyky z detstva ovplyvňujú vaše priberanie:

Dávali vám vaši rodičia sladkosti, keď ste boli choré, alebo smutné? Keď som si ako malá zlomila ruku, po nasadení sadry sme išli do cukrárne. Aby mi nebolo smutno a ruka ma nebolela. Určite, keď zalovíte vo svojej pamäti, nájdete aj vy takéto vzory správania, ktoré máte v sebe zakódované od malička.

Neobviňujte však svojich rodičov, oni nemôžu za to, ako vás naučili vyrovnávať sa so stresovými, alebo smutnými situáciami. Ani ich to nikto neučil a urobili pre vás len to najlepšie, čo vedeli. Obviňovaním svoje nechcené kilá nezhodíte.

Na nových zvykoch treba popracovať, ak pôjdete za svojim cieľom a zbavíte sa zlozvykov, ktoré vám spôsobujú nadváhu a negatívne pôsobia na vaše zdravie, budete sa tešiť zo svojich úspechov a štíhleho tela.

Cvičením stres odbúrate

„Nedostatok aktivity ničí stav každého človeka, zatiaľ čo pohyb a metodické fyzické cvičenie ho zachraňujú a chránia.“ – Platón

Nechce sa vám? Máte málo času? Ste unavené? Musíte sa postarať o veľa iných vecí a na cvičenie vám neostáva čas? Určite poznáte mnoho výhovoriek, prečo práve teraz nie. To však vašu situáciu nevyrieši.

Nájdite si pohybovú aktivitu, ktorá vám robí dobre a nenudí vás. Nezačínajte s niečím, čo vás moc nenadchne, pretože po čase určite prestanete. Ak sa vám nechce cvičiť, doprajte si každodenné prechádzky, rozprúdia vám krv v tele a vyplavia sa endorfíny – hormóny šťastia.

Stanovte si ciele a odmeňte sa za ich splnenie. Môžete cvičiť pár dní v týždni. Začnite s polhodinovými cvičeniami a časom aktivity predlžujte. Budete prekvapené, ako sa zmení vaša kondícia a budete sa cítiť skvele.

Záleží len na vás koľko času si na cvičenie vyhradíte a ako pravidelne sa mu budete venovať. Ak si na pravidelný pohyb zvyknete, nebudete sa ho chcieť vzdať a prinesie vám dobrý pocit.

Zbavíte sa nahromadeného stresu a kíl navyše.

Je pravidelná chôdza odpoveďou na priberanie zo stresu?

Ak ste doteraz necvičili a ani nemáte chuť s cvičením začínať, môžete sa venovať chôdzi. Pravidelné prechádzky, kedy sa vám rozprúdi v žilách krv a načerpáte energiu vám pomôžu udržať si skvelú fyzickú kondíciu.

Ak trpíte kardiovaskulárnymi problémami, pravidelná chôdza vám zníži rizikové faktory, ktoré sú s nimi spojené. Zmeny nálad, plačlivosť, pocity úzkosti, to všetko dokážete chôdzou vyriešiť.

Prechádzky každý deň vám prinesú výhody v oblasti emocionálneho zdravia. Môžete si ich nazvať meditačnými a počas nich vypnite a sústreďte sa len na prítomný okamžik.

Doslova vychoďte stres a všetky problémy. Odľahčíte svojej mysli, a budete sa cítiť výborne.

Aj keď máte kilá navyše, nie vždy sú to kilá, ktoré ste si samy privodili. Sú spojené so stresom a veľkou záťažou, ktorú potom nosíte na svojom tele. Odzrkadľuje sa tak nízka sebaúcta, nevyriešené problémy, úzkosť a smútok.

Môžete sa so svojou váhou popasovať. Nemusíte držať diéty, stačí, keď si uvedomíte, čo vás ťaží, prečo potrebujete jesť aj keď nie ste hladné. Oslovte svoju myseľ a všímajte si, čo vás trápi. Zapíšte si všetko, čo by ste zo svojho života chceli odstrániť, čo by vám pomohlo k úľave.

Ak si chcete udržať mladosť, zdravie a krásu – mám pre vás zopár inšpirácií v mojich eBookoch zadarmo.

Verím, že vám tento článok pomohol. Ak máte otázky, môžete sa pripojiť k uzavretej facebookovej skupine, kde nájdete odpovede na mnohé z nich. Pripojte sa k ženám na rovnakej vlnovej dĺžke.

 

Tatiana Benčeková
Som žena po päťdesiatke, plná optimizmu, elánu a radosti zo života. Vďaka svojim skúsenostiam vo výžive vám viem ukázať, ako naštartovať svoje telo, aby bolo plné elánu a aby ste sa cítili zdravo a príťažlivo. Naučím vás ako si jednoducho môžete dopomôcť ku krásnej postave a k ženskému pôvabu. Môj príbeh si môžete prečítať tu>>