Trápia vás zmeny nálad? Takto sa ich zbavíte

zena na hojdacke pri mori

U žien v menopauze dochádza k hormonálnym zmenám a menia sa hlavne hladiny hormónov progesterónu a estrogénu, ktoré pomáhajú pri regulácii ženského reprodukčného systému.

S nástupom perimenopauzy už u mnohých žien dochádza k nepravidelnosti menštruačného cyklu a telo sa pripravuje na obdobie menopauzy, ktoré je spojené s mnohými nepríjemnými príznakmi.

U žien nastávajú zmeny, ktoré ich niekedy prekvapia. Začnú mať návaly tepla, problémy so spánkom, znížený sexepíl, nočné potenie a výkyvy nálad.

Náladu vám vie pokaziť aj niekto, kto sa k vám zachová nepekne, no výkyvy nálad, ktoré u vás nastanú v tomto období sa trochu líšia. Nie je úplne jasné, čo ich spôsobuje, a prečo sú ženy podráždené a vytočí ich aj maličkosť.

U žien začínajú klesať hladiny estrogénu a progesterónu už po štyridsiatke. Vek okolo päťdesiatky je priemerným vekom vstupu žien do menopauzy a nálady sa môžu výrazne zmeniť.

Estrogén sa podieľa na regulácii niekoľkých hormónov, ktoré sa postarali doteraz o váš psychický stav. Hlavne serotonín, dopamín a noradrenalín zabezpečovali vašu dobrú náladu.

Znížené hladiny estrogénu vplývajú aj na vašu pamäť a mnoho žien udáva pocit, ako by mali zahmlenie mozgu, čo im samozrejme k dobrej nálade moc nepridá.

Problémy so spánkom, časté budenie, mnoho povinností v domácnosti a v práci, žiaden čas na seba a svoje koníčky, strach o budúcnosť, to všetko vplýva na psychiku žien.

Záleží veľmi na nastavení mysle. Ak ste optimistky a viete si nájsť rovnováhu medzi povinnosťami a oddychom, väčšinou vás zmeny nálad minú. Tie sa skôr vyskytnú u žien, ktoré sa nemôžu venovať samy sebe a nevedia si nájsť chvíle pre seba, aby uspokojili svoje túžby.

Sú z toho frustrované a ich citové rozpoloženie je väčšinou na bode mrazu.

Zmenou životného štýlu viete zmeny nálad eliminovať.

Tu je niekoľko tipov, čo môžete proti častým výkyvom nálad urobiť:

 1. Pohyb

Pravidelným cvičením si upravíte hormonálne hladiny, pri pohybe sa vám vyplavujú hormóny šťastia. Preto si zaraďte do týždenného plánu čas na seba a na pohyb. Nájdite si také športové aktivity, ktoré vás bavia a robia vám radosť.

Aj obyčajná chôdza vám dodá elán do života. Ak si zavediete pravidelné ranné, alebo večerné prechádzky budete mať skvelú náladu a odzrkadlí sa to aj na peknej postave.

Alebo si doma zatancujte, prípadne si pustite nejaké video s cvičením, na internete ich nájdete nespočetné množstvo, jógou počnúc a tabatou končiac.

2. Výživná strava

Existujú potraviny, ktoré vám dodajú dobrú náladu a sú aj dokonalými zdrojmi vitamínov, minerálov, stopových prvkov a všetkých potrebných živín pre vaše telo.

Stavte na kvalitné bielkoviny, ovocie a zeleninu a postarajte sa, aby ste mali zdravý mikrobióm. Ak pracuje správne vaše trávenie, ste v pohode a máte optimistický prístup k životu.

Pridajte si do svojich jedálničkov potraviny, ktoré pomáhajú proti stresu, ako sú orechy a semená, bobuľovité ovocie, banány, strukoviny, ryby, čokoláda a zelenina. Ich pravidelnou konzumáciou posilníte svoj organizmus a zlepšíte si náladu.

3. Eliminujte stres

Nie nemusíte všetko urobiť vy samy, nechajte aj ostatných priložiť ruku k dielu a nájdite si pre seba čas. Naučte sa relaxovať, meditovať a venujte sa svojim koníčkom. Zaručia vám, že budete mať dobrú náladu a zbavíte sa stresu a úzkosti.

Nájdite si svoj spôsob, ako vypnúť a delegujte. Ostatní si vás budú viac vážiť, vyskúšajte to. A v neposlednom rade si budete vážiť samy seba. Ak ste spokojné vy, okolie vám bude vysielať rovnaké signály.

4. Spánok

Nedostatok spánku vám na nálade nepridá. Ak spíte v noci ako zajac, a ste hore každú chvíľu, rána sú pre vás obzvlášť ťažké. Cez deň sa dopujete kadečím, len aby ste mali energiu a vládali ďalej pokračovať v tempe, ktoré vás ešte viac vybičuje.

Snažte sa spať 7-8 hodín, urobte si spánkový rituál. Uvarte si bylinkové čaje, alebo stavte na éterické oleje. Ak si neviete rady, poraďte sa so svojim lekárom, ale problémy so spánkom riešte, nenechajte ich len tak.

Ak si neviete rady, môže vám pomôcť, ak si zapíšete, kedy u vás dochádza k častým výkyvom nálad. Čo vám ich spôsobuje. Sú to určité činnosti, alebo stresové situácie, prípadne jedlá, či lieky, ktoré musíte užívať?

Možno nájdete vzorec, ktorý vám napovie, čo je spúšťačom zlých nálad vo vašom živote.

Niektoré ženy udávajú, že im pri problémoch so zmenou nálad pomohla hormonálna substitučná liečba.

S menopauzou dochádza u žien k ukončeniu menštruačného cyklu a k zmene hormonálnych hladín. Zmenia sa hlavne pomery progesterónu a estrogénu. Tento stav nenastane zo dňa na deň, ale postupne dochádza k hormonálnym zmenám niekedy to trvá aj 3-5 rokov. Pri týchto zmenách začnú ženy častejšie pociťovať zmeny nálad.

HRT – hormonálna substitučná liečba je navrhnutá tak, aby vám od nepríjemných príznakov menopauzy pomohla.

HRT znamená doplnenie hormónov, ktoré vám predpíše váš lekár. Tieto hormóny slúžia telu nahradením progesterónu a estrogénu vo vašom tele. Estrogén sa postará o návaly tepla a problémy so spánkom. Progesterón vás má chrániť pred rakovinou maternice a osteoporózou.

HRT sa dodáva v tabletách, géloch, sprejoch, alebo náplastiach, či injekciách. Záleží na tom, aký problém potrebujete vyriešiť.

Niektoré ženy znášajú túto liečbu zle a cítia sa nafúknuté, alebo majú bolesti prsníkov. Tiež sa u nich môže prejaviť bolesť hlavy, závraty, alebo krvácanie, či špinenie. V takom prípade sa treba poradiť s lekárom, ako ďalej postupovať.

Hormonálna substitučná liečba dokáže zmierniť príznaky menopauzy, ale môže zvýšiť aj určité zdravotné riziká. Hlavne srdcové choroby, rakovinu prsníka, alebo rakovinu pohlavných orgánov. Užívaním sa zvyšuje aj pravdepodobnosť krvných zrazenín a trombózy.

Ak ste sa rozhodli pre jej užívanie, lekár vám predpíše dávku a ako dlho bude potrebné HRT používať. Mnoho žien, ktoré sa rozhodli pre substitučnú liečbu ju užívalo 3-5 rokov, kým neodzneli posledné príznaky klimaktéria.

Ženy, ktoré majú rakovinu prsníka spôsobenú dominanciou estrogénu, by sa substitučnej liečbe mali vyhnúť. Taktiež ženy, ktoré majú problém so srdcom, alebo kardiovaskulárnym systémom.

Naučte sa relaxáciu a hlboké dýchanie, začnite cvičiť jogu, tieto aktivity vám pomôžu zbaviť sa nepríjemných príznakov menopauzy. Ak máte vaginálne ťažkosti, pomôžu vám lubrikanty.

Ak ste sa rozhodli pre HRT prekonzultujte všetko so svojim lekárom, tu sú otázky, ktoré by ste mu mali položiť.

  • Je pre mňa vhodné vyskúšať HRT?
  • Aký typ HRT je pre mňa vhodnejší?
  • Ako dlho bude potrebné HRT užívať?
  • Aké vedľajšie účinky môžem očakávať a čo mám robiť v prípade ich výskytu?
  • Ak sa rozhodnem ukončiť HRT, aké sú ďalšie možnosti, aby som sa zbavila príznakov klimaktéria?

Máte viac možností ako sa zbaviť nepríjemných výkyvov nálad.

Tie väčšinou zoslabnú a zaniknú, keď sa hormonálny systém vášho tela dá do poriadku. Môže to trvať len pár mesiacov, ale niektoré ženy udávajú aj viac rokov.

Zdravý životný štýl, výživná strava, pohyb a relax vám dokážu v tomto ohľade pomôcť. Ak si neviete rady, neváhajte osloviť svojho lekára a prediskutovať s ním, čo vám môže v tomto smere poradiť.

Mnohokrát je lepšie vyhnúť sa hormonálnej liečbe a prečistiť si telo, dopriať mu detoxikáciu a zdravú výživu. Zdravým životným štýlom môžete mnoho nepríjemných príznakov menopauzy potlačiť, zmeny nálad nevynímajúc.

Ak si chcete udržať mladosť, zdravie a krásu – mám pre vás zopár inšpirácií v mojom ebooku zadarmo.

Verím, že vám tento článok pomohol. Ak máte otázky, môžete sa pripojiť k uzavretej facebookovej skupine, kde nájdete odpovede na mnohé z nich. Pripojte sa k ženám na rovnakej vlnovej dĺžke.

Tatiana Benčeková
Som žena po päťdesiatke, plná optimizmu, elánu a radosti zo života. Vďaka svojim skúsenostiam vo výžive vám viem ukázať, ako naštartovať svoje telo, aby bolo plné elánu a aby ste sa cítili zdravo a príťažlivo. Naučím vás ako si jednoducho môžete dopomôcť ku krásnej postave a k ženskému pôvabu. Môj príbeh si môžete prečítať tu>>