Trápi vás emočné jedenie? Inšpirujte sa ako mu môžete predchádzať

kolace a emocie emocne jedenie

Nechcete zajedať stres, nudu, alebo depresiu?

Mnoho žien po päťdesiatke začne mať problémy so svojou váhou. Ženy sa mi sťažujú na priberanie na bruchu a na bokoch. V mnohých prípadoch za to môžu hormonálne zmeny, ktoré sa podpíšu pod nepríjemné príznaky menopauzy. A ženy sa dostanú do začarovaného kruhu. Pociťujú návaly, v noci nespia, budia sa na nočné potenie, sú nervózne a aby toho nebolo málo, menia sa im nálady počas celého dňa ako na hojdačke.

Ale je tu ešte jedna vec, ktorá môže nechcené priberanie spôsobiť. A tým je emočné jedenie.

Zajedáte svoje obavy, zlé nálady, málo energie, alebo smútok.

A vy viete presne, čo všetko za týmto jedením stojí. Každá sme iná, ale v tomto smere sa veľmi podobáme. Chcete každému vyhovieť, všetko stojí na vás a vy nechcete ukázať, že už nemáte silu a potrebujete si pre seba nájsť čas. Aspoň kúsok dňa, kedy zabudnete na druhých a môžete byť samy sebou a venovať sa tomu, čo vás baví.

Mnoho žien sa prejedá, pretože potrebujú zajesť svoju túžbu:

  • cítiť sa v bezpečí a zaistené
  • cítiť sa milované a uznávané
  • cítiť, že ich život je zmysluplný
  • cítiť, že ich život nie je prázdny

Ak nájdete príčinu vášho emočného jedenia, ste len krôčik od prirodzeného chudnutia.

Stačí ak nájdete stratenú rovnováhu a vaše telo sa postará o ideálnu váhu.

Zbavíte sa stresu a napätia, ktoré vám pridávali zbytočné kilá vďaka neutíchajúcemu hladu.

Aký je rozdiel medzi fyzickým a emočným hladom?

Fyzický hlad prichádza postupne, nie je až taký silný a dokážete ho s ľahkosťou prekonať.

Prejaví sa preto, lebo ste už viac hodín nejedli a váš žalúdok je prázdny.

Plánujete si, čo budete jesť.

Prestanete jesť, keď cítite, že ste sýte.

Jete pomaly a uvedomelo.

Emočný hlad príde náhle, dostanete na niečo chuť. Čokoláda, tyčinka, koláčik, aj keď necítite hlad, potrebujete si niečo dať, väčšinou veľmi kalorické jedlá.

Takéto jedlo si neplánujete, stačí, že vás niekto nahnevá, alebo ste v strese a siahate po energii.

Zjete ho rýchlo a svoje správanie si uvedomíte až vtedy, keď zmizne vo vašom bruchu.

Emočný hlad vás nezasýti, máte stále potrebu niečím zajedať svoje emócie.

Prináša vám pocit viny, nechceli ste to znovu urobiť, a sľubujete si, že sa vyvarujete týchto prehreškov, ale na budúce znovu neodoláte.

Chcete si urobiť malý test, ktorý vám ukáže, kde môže byť zdroj vášho emočného jedenia?

Zodpovedzte si zopár otázok:

  • Som unavená, pretože mám nedostatok spánku?
  • Som neustále v strese?
  • Cítim sa deprimovane?
  • Mám pocit, že som opustená?
  • O svojom tele mám len negatívne myšlienky?
  • Som pod tlakom a neviem sa uvoľniť?
  • Cítim sa málo príťažlivá a neatraktívna?

Niečo vám chýba a vy potrebujete tento nedostatok vyriešiť.

Tu vám diéta nepomôže.

Začnite venovať pozornosť tomu, čo vás hnevá, alebo vám veľmi chýba. To je riešením pre zbytočné kilá, ktoré nosíte.

Aké sú hlavné príčiny emočného jedenia:

1. Chcete si zlepšiť náladu

Zajedáte svoje strachy, žiale, zlú náladu, nevyriešené vzťahy, alebo precitlivenosť, či nudu? Hľadáte v jedle útechu, ktorá vás všetkých týchto pocitov zbaví?

Nie ste hladné, ale viete, že si privodíte stav, kedy sa budete aspoň na chvíľu cítiť lepšie.

Ak viete, že sa jedná o emočný hlad, dokážete na náprave popracovať. Uvedomte si, aké sú spúšťače vášho hladu, prečo siahate po jedle, aj keď ste sýte. Môžete si zaviesť zápisník, kde spíšete všetky svoje prehrešky a čo k nim viedlo.

Klaďte si otázky: Prečo som potrebovala znovu zajesť svoje emócie? Čo ma trápi?

Strach, neistota, zlosť, nuda, pocit osamelosti, nedostatok energie, alebo priveľa stresu? Spýtajte sa svojho vnútra. My ženy máme silnú intuíciu a preto ju počúvajte. Odpoveď príde. A tá vám ozrejmí, čo vám chýba, čo potrebujete riešiť. Nie sú to nadbytočné kilá, ale práve pocity, ktoré vám ich spôsobujú.

2. Nedostatok živín v strave

Ak je vaša strava jednotvárna a neviete, ako si zostaviť jedálniček, ktorý by bol bohatý na vitamíny, minerály a makroživiny: bielkoviny, sacharidy a tuky, aj tu môže byť kameň úrazu.

Vaše telo nedostáva dostatok živín, a snaží sa ich nadmerným príjmom potravy získať.

Ak však vaše telo neustále zásobujete jedlom, ktoré je síce kalorické, ale má málo potrebných výživných látok, bude sa snažiť dopĺňať ich nadmerným príjmom jedla.

Každé vaše jedlo by malo obsahovať zeleninu, bielkoviny, tuky a sacharidy.

Rozdelenie je približne: ½ taniera zeleniny, ktorú si môžete upraviť varením, dusením, grilovaním, alebo si ju dopriať čerstvú. Striedajte všetky druhy, každá má iné zloženie živín.

Ďalšia ¼ taniera by mala obsahovať bielkoviny, rastlinné, alebo živočíšne. Bez nich sa vám nepodarí schudnúť. Starajú sa o vaše svaly a celkový chod metabolizmu.

A nakoniec by ste si mali dopriať sacharidy. Nevynechávajte ich, aj keď ste počuli, že sa z nich priberá. Nie je nič horšie, ako vyradiť z jedálnička sacharidy, vaše telo si ich časom vyžiada a nasleduje nechcený jo-jo efekt.

3. Negatívne myšlienky o svojom tele

Ak si budete neustále hovoriť, že ste tlsté a nedokážete schudnúť, vaše podvedomie si na tieto myšlienky zvykne. Pekne si ho naprogramujete a budete aj naďalej žiť v obavách z každého sústa. Vytvoríte si zbytočný stres a pocity viny.

Radšej si do svojho podvedomia nahrajte programy, ktoré vám pomôžu v chudnutí a nebudete pociťovať emočný hlad.

Môžete si hovoriť tieto afirmácie:

  • Mám krásne, zdravé a dokonalé telo
  • Každá časť môjho tela je nádherná
  • Cítim sa plná energie a vitality
  • Cítim sa dobre vo svojom tele
  • Mojim telom prúdi šťastie, pokoj a láska
  • Milujem svoje telo

Mnoho vecí robíte automaticky, ak sa na chvíľku zastavíte a uvedomíte si, čo je za vašim emočným jedením a priberaním, dokážete tieto vzorce správania zmeniť.

Veľa návykov z detstva sa prenáša aj do dospelého veku. Mne zostala pamiatka na mladosť vo vzorci, každý deň musíš jesť mäso, párky, tlačenku, jaternice, alebo klobásy. Ak prídem na návštevu k mojej mame, prvá ranná otázka je: „Uvarím ti klobásku, alebo si dáš jaterničku?“ Darmo, jej vysvetľujem, že také raňajky môj organizmus nedokáže spracovať. Počúvam to už roky a ostala som voči týmto radám odolná, aj keď rodičov by sme mali počúvať:)

Určite aj vy ste počas svojho života dostali mnoho rád, ktoré vám zbytočne komplikujú život.

Ste dospelé a môžete si robiť, čo sa vám páči. Vy si tvoríte svoj život.

Sledujte svoje telo a návyky, samy prídete na to, čo je za vašim emočným jedením.

4. Časté vyrušovanie počas jedenia

Nedajte sa pri jedle vyrušovať.

Mnohokrát je príčinou neustáleho pocitu hladu náš postoj k jedlu. Ak beriete jedlo ako rýchly prílev energie a jedávate v úchytku, nikdy si nesadnete, ale pri jedle robíte mnoho iných činností, vaše telo nedostáva signál, že je sýte.

Mala som kolegyňu, ktorá neraňajkovala, pretože mala v sebe vzorec, ktorý jej hovoril, že z raňajok sa priberá. Ráno si dala kávu, nejakú cigaretku a utekala do práce. Obedovala tak, že si dala misku s jedlom pred svoj počítač a začala si čítať správy. Nahádzala rýchlo všetko do seba, párkrát sa pri tom rozčúlila, čo všetko sa vo svete deje a aký je nespravodlivý a obed zakončila keksíkom a kávou. A za odmenu ešte cigaretka. Pitný režim spočíval v tej káve a pohári vody. Okolo druhej si už dávala lieky proti bolesti hlavy. Na večeru si pripravila pečivo so salámou a aby sa nepovedalo – pridala kúsok zeleniny. Popri večeri stihla obtelefonovať všetky priateľky. Bola so sebou spokojná. Ale jej telo, asi moc nie. Mala nadváhu a veľmi vráskavú tvár.

Ako ste na tom vy? Zastavíte sa pri jedle?

Posnažte sa, aby ste mali pri jedle kľud. Vychutnajte si každé sústo a premýšľajte nad svojim jedálničkom. Vaše telo sa vám odmení krásnou postavou a nebudete pociťovať neustály hlad počas celého dňa.

Nejedzte pri televízore, nevšímajte si chvíľu svoj telefón a nečítajte správy na počítači. Vyhnete sa zbytočnému prejedaniu.

Ako môžete zdolať emočné jedenie?

Zamyslite sa nad sebaláskou. Máte rady samy seba? Ak si uvedomíte, že sebaláska je to, čo vám chýba a začnete sa mať rady, nebudete potrebovať zajedať svoje smútky, obavy a úzkosť.

Rozlišujte, či máte fyzický, alebo emočný hlad. Emočný zažeňte pohárom vody, nejakou činnosťou, alebo zjedzte pár orieškov.

Plánujte si svoj jedálniček a zaraďte si do neho výživné jedlá, ktoré vášmu telu dodajú správne živiny.

Na začiatok si zapisujte, čo u vás vyvoláva emočný hlad? Aké pocity, myšlienky sú spúšťačom.

Nezabúdajte na správny pitný režim. Vyhýbajte sa alkoholu, sú to zbytočné kalórie a nepomôže vám zahnať strachy, stres, ani zlú náladu.

Ak na vás príde hlad a viete, že nie je fyzický, môžete si pomôcť týmito trikmi:

  • Vypite pohár vody, voda vás osvieži a potlačí vaše chute.
  • Dajte si za hrsť mandlí, alebo orechov, ktoré máte rady. Je to jednoduché riešenie, ktoré vám ušetrí zbytočné kalórie, ktoré by ste prijali v sladkých tyčinkách, či múčnikoch.
  • Prejdite sa, začnite si niečo čítať, alebo niekomu zatelefonujte. Jednoducho si nájdite aktivitu, pri ktorej na hlad zabudnete.
  • Každý deň si povedzte: „Mám krásne, zdravé a dokonalé telo.“
  • Relaxujte, meditujte, nájdite si činnosti, ktoré vás bavia.
  • Naučte sa povedať nie. Aj to je súčasťou vášho chudnutia. Nemusíte urobiť všetko za všetkých.

Myslite viac na seba, zaslúžite si to.

Ak si chcete udržať mladosť, zdravie a krásu – mám pre vás zopár inšpirácií v mojich eBookoch zadarmo.

Verím, že vám tento článok pomohol. Ak máte otázky, môžete sa pripojiť k uzavretej facebookovej skupine, kde nájdete odpovede na mnohé z nich. Pripojte sa k ženám na rovnakej vlnovej dĺžke.

Želám vám na vašej ceste veľa úspechov a energie, aby ste dokázali získať všetko, po čom túžite.

Tatiana Benčeková
Som žena po päťdesiatke, plná optimizmu, elánu a radosti zo života. Vďaka svojim skúsenostiam vo výžive vám viem ukázať, ako naštartovať svoje telo, aby bolo plné elánu a aby ste sa cítili zdravo a príťažlivo. Naučím vás ako si jednoducho môžete dopomôcť ku krásnej postave a k ženskému pôvabu. Môj príbeh si môžete prečítať tu>>