stres a priberanie na vahe

Všetko, čo ste chceli vedieť o tom, ako stres ovplyvňuje priberanie

Ste neustále v strese a priberáte? Možno by ste chceli schudnúť, ale vaše telo nie je tejto myšlienke naklonené. Snažíte sa, držíte diéty, obmedzujete sa a aj tak vám pribúdajú tukové vankúšiky. To je scenár toho, ako sa stres podpisuje pod vaše nechcené priberanie.

Stres dokáže výrazne ovplyvniť vašu schopnosť udržať si zdravú hmotnosť. Ak chcete schudnúť, zabráni vám v zhadzovaní nadbytočných kíl. Môže to byť výsledok vysokej hladiny hormónu kortizol, alebo nezdravým príjmom potravy, prípadne obidvomi.

Súvislosť medzi stresom a prírastkom nechcených kíl je dokázaná.

Aké je spojenie medzi kortizolom a stresom?

Je vedecky dokázané, že navýšením kortizolu, ktorý je stresovým hormónom, môže dôjsť k priberaniu na váhe. Stres vyvoláva vo vašich nadobličkách uvoľňovanie adrenalínu a kortizolu a hlavný zdroj vašej energie – glukóza sa uvoľní do krvného obehu. Tento proces nastáva preto, aby ste mali energiu na únik z nepríjemnej a život ohrozujúcej situácie.

Keď hrozba ustúpi, hladina vášho adrenalínu sa vyčerpá a poklesne hladina cukru v krvi. Vtedy kortizol zasiahne tak, že sa naštartuje, aby čo najrýchlejšie doplnil prísun energie.

Máte často chute na sladké a neviete odkiaľ prichádzajú?

Pristihnete sa, že máte obrovskú chuť na sladké. Cukor dodáva vášmu telu rýchlu energiu. Ak ste v strese, vaše telo si myslí, že ho potrebuje a je to prvá vec, po ktorej siahnete. Preto bývajú čokoláda a sladkosti prvou pomocou mnohých žien.

V tomto prípade je však veľkou nevýhodou, že vaše telo si začne cukor ukladať – najmä po prežití stresových a vypätých  situácií.

A najviac sa ukladá v podobe brušného tuku. Kto sa ho snažil zlikvidovať, vie o čom hovorím. Je to veľmi ťažké.

Dostanete sa do začarovaného kruhu:

ste v strese, uvoľní sa stresový hormón kortizol, priberiete, jete viac cukru, priberáte…

Ženy zažívajúce chronický stres majú tiež vyššiu hladinu inzulínu – hormónu, ktorý prispieva k ukladaniu tukov v oblasti brucha a bokov.

stres co všetko robi s vasim telom

Stres vplýva na váš hormonálny systém a môže sa podpísať pod nezdravé návyky ako sú:

1. Emočné jedenie

Zvýšené hladiny kortizolu vám budú diktovať túžbu po nezdravých jedlách, a zvýšená činnosť nervovej sústavy sa prejaví tým, že budete cítiť potrebu neustále jesť.

Možno vám to na chvíľu prinesie úľavu od stresu, ale na druhej strane sa objavia problémy s priberaním na váhe.

2. Neustále jedenie a nezdravé jedlá

Ak ste v strese, nemáte čas naplánovať si zdravý jedálniček a siahate po prvom jedle, ktoré sa vám dostane do rúk, nie vždy je to ten najzdravší variant. Siahate po mastných a sladkých jedlách, ktoré vo vás vyvolávajú ukľudnenie, ktoré je samozrejme len dočasné.

Bohužiaľ práve z týchto jedál veľmi rýchlo priberáte.

3. Menej pohybovej aktivity

Veľa povinností a mnoho stresových situácií vás privedie k tomu, že cvičenie bude poslednou vecou, ktorej by ste sa chceli venovať. Ak máte sedavé zamestnanie a musíte vybaviť mnoho úloh, ktoré nepočkajú, nebudete mať príležitosť venovať sa fyzickej aktivite.

A to je už len krôčik k tomu, aby ste nabrali nechcené kilá.

4. Vynechávanie jedál

Je váš zoznam dlhý a čas vás tlačí? V takom prípade sa vám môže stať, že preskočíte raňajky, alebo obed. Všetko je pre vás oveľa dôležitejšie, ako príjem zdravej stravy. To sa bohužiaľ prejaví práve na tukových vankúšikoch.

5. Nedostatok spánku

Ak ste celý deň vystresované, vaše telo si nevie odpočinúť. Prevaľujete sa celú noc a nedokážete zaspať, budíte sa a aj v spánku riešite mnoho povinností.

Nedostatok spánku sa prejaví na spomalenom metabolizme a nadmernej únave.

To je už len krôčik k nezdravým stravovacím návykom a začarovanému kruhu priberania na váhe.

Ako sa zbaviť stresu a prírastku hmotnosti?

Ak ste aj doteraz pravidelne cvičili a stravovali sa správne – stres vám môže tento harmonogram narušiť.

Tu je niekoľko trikov a tipov, ako sa zbaviť stresu a nechceného priberania:

1. Prioritou by pre vás mal byť dostatok pohybu

Ak ste v strese, môžete ho znížiť práve pohybovými aktivitami. Pohyb vám pomôže pri riešení obidvoch problémom súčasne. Začleňte do vašich každodenných aktivít pohyb, ktorý vám robí radosť.

Postačí aj prechádzka počas obednej prestávky, chôdza po schodoch, alebo sa prihláste do fitness klubu.

Aktivita je vašim veľkým pomocníkom, odbúrate stres aj zbytočné kilá.

2. Sústreďte sa na zdravé jedlo

Aby ste sa dobre cítili nepotrebujete veľké množstvá cukru a tuku. Urobte si zásoby potravín, ktoré sú ľahko kombinovateľné a plné vitamínov a minerálov. Ak aj pôjdete do komory, alebo chladničky a budete hľadať niečo pod zub, nájdete tam zdravé jedlá, z ktorých tak rýchlo nepriberiete.

3. Precvičujte si sústredené jedenie

Čo to znamená? Zamerajte sa na to, čo jete. Nerozptyľujte sa a všímajte si, čo kladiete do úst. Všetko poriadne požujte, pomôžete celému tráviacemu systému. Vyhnete sa tak emocionálnemu jedeniu a priberaniu na váhe.

Pokúste sa jesť bez telefónu, počítača, alebo televízora. Jednoducho si vytvorte príjemnú atmosféru, telo sa vám za to odvďačí.

4. Dodržiavajte pitný režim

Smäd a hlad sa prejavujú rovnako a môžete si ich ľahko zameniť. Ak pijete dostatočné množstvo tekutín, nepotrebujete tak často vkladať niečo do úst. Ak je len pár hodín odvtedy, čo ste jedli, skúste sa napiť vody. Ráno začínajte pohárom vlažnej vody a v priebehu dňa si tekutiny pravidelne dopĺňajte.

5. Zmiernite stres, naučte sa ho ovládnuť

Zaveďte si do života stratégie, ktoré vám pomôžu eliminovať stres. Dýchajte zhlboka, meditujte, urobte si dlhú prechádzku. Cvičenie jogy a relaxačné cvičenia vás uvoľnia a nebudete potrebovať zajedať stres.

Všetky tieto činnosti znížia hladinu stresového hormónu kortizolu a pomôžu vám s udržaním si zdravej hmotnosti, bez zbytočného priberania tukov na bruchu.

 

Ak si neviete rady a točíte sa v bludnom kruhu, môže vám pomôcť profesionál. Nájdite si výživového poradcu, alebo psychoterapeuta, ktorí vás zbavia vašich starostí.

Ak si chcete udržať mladosť, zdravie a krásu – mám pre vás zopár inšpirácií v mojom ebooku zadarmo.

Verím, že vám tento článok pomohol. Ak máte otázky, môžete sa pripojiť k uzavretej facebookovej skupine, kde nájdete odpovede na mnohé z nich. Pripojte sa k ženám na rovnakej vlnovej dĺžke.

 

Som žena po päťdesiatke, plná optimizmu, elánu a radosti zo života. Vďaka svojim skúsenostiam vo výžive vám viem ukázať, ako naštartovať svoje telo, aby bolo plné elánu a aby ste sa cítili zdravo a príťažlivo. Naučím vás ako si jednoducho môžete dopomôcť ku krásnej postave a k ženskému pôvabu. Môj príbeh si môžete prečítať tu>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité len pre účely spracovania tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov

  • ebook 11 inspiracii
  • 11 inšpirácií ako byť pôvabná a zdravá po 50
  • Stretneme sa na Facebooku:
  • Kategorie
  • Najnovšie články